Lufta bromsar

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
33
Sandviken/Torsby
Hej,

Är det någon som har någon bra teknik för att lufta bromsar på skotern?

Har en XP som jag ska byta bromscylinder/handtag och slang på, så all vätska kommer tappas ur och jag behöver därmed fylla på ny bromsvätska sen när jag monterat dit det nya.

Tar tacksamt emot alla tips jag kan få :)

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Nu vet jag inte hur det ser ut på XP maskiner man kan tänka mig att det är dyl. på alla maskiner.
Men på bromsen (nere vid kedjehuset dvs) så finns det en bult du kan skruva upp lite och lufta genom den.
Du luftar då genom att pressa flera gånger på bromsen så oljan börjar pressa ut luften.
Du pressar så tills du ser att det bara kommer olja upp vid bulten och inge luft.

Annars finns det en tattar variant också, fyll på olja och lämna locket öppet och börja pressa på bromsen så kommer luften dit tillslut , men det tar mycket längre tid och det är inte lika säkert att du fått ur all luft. :)

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Dom kan vara lite luriga att lufta ur ibland.
Jag gjorde så att jag tog en pet flaska och gjorde hål i korken, tryckte i en slang där och fyllde i lite bromsvätska i flaskan och tryckte de från oket upp till behållaren.
Du sätter alltså slangen på luftnippeln på oket och pressar vätskan upp genom slangen till behållaren.
Du måste självklart öppna luftnippeln lite