Luft i bränsleslangarna

Rotax454

Välkänd medlem
12 dec 2008
384
0
16
Älvdalen
Har luft i bränsleslangarna, ibland kommer det för lite bensin så motorn böar precis som när man får slut på bensin men går att hålla igång om man pumpgasar. Stannar motorn eller om man stänger av så går den igång som vanligt igen efter 2-3 drag.



Saker jag gjort är:
Bytt bränsleslangarna.
Gjort rent filtet som sitter på slangen i tanken.
Bytt vakuumslang.
Kollat så membranen i pumpen var hela, vilket dom var.
Tagit av tanklocket och testat också men det blev inte bättre.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Öj å dig Övkall. Säker på att det är luft i soppaledningarna? Jag skulle nog plocka ner förgasarna och göra ren dom, förmodligen lite beläggningar i munstyckena. Blir lätt det med dagens bensin, speciellt om maskinen stått ett tag. Var likadant på min första resan i vinter.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
 

Rotax454

Välkänd medlem
12 dec 2008
384
0
16
Älvdalen
Hej. Jo jag är säker, det brukar vara ett stort mellanrum av luft mellan pumpen och förgasarna. Och när man stängt av åker lite bubblorna tillbaka till tanken. Har gjort rent förgasarna för cirka 3 veckor sedan. Första gången det hände var samtidigt som jag var ute och körde. Det är väldigt temporärt att motorn börjar "böa" och vill lägga av, Blir mellan 1 km till ibland flera mil.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Har du primer på den där? Då kan jag sätta en 5a på att det drar luft igenom primern. Kör den varm, ta bort , vik ihop och strippa slangarna till primern. Ut å gasa
 

Rotax454

Välkänd medlem
12 dec 2008
384
0
16
Älvdalen
Okej, tack för svar. Har dock ingen primer heller. Skulle det kunna vara bensinkranen annars? Den läcker ju inte bensin iallafall, men tänkte om den ändå kunde dra luft kanske?
 

Rotax454

Välkänd medlem
12 dec 2008
384
0
16
Älvdalen
Detta är fortfarande ett problem märkte jag på premiärturen. Och då har jag nya membran i pumpen och bytt slangarna igen.

Funkade som den ska från full tank till ca 1/4 strecket på tanken, filtret i änden på slangen i tanken. Filtret på änden av slangen i tanken är ju en vikt så jag kan inte tänka mig den börjat flyta upp.

Finns det nått i motorn som kan bli fel med vakuumet? Var lite olja på den sidan i pumpen som vakuumslangen går in i pumpen när jag tog isär den. Om det ska vara så eller inte?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Om den går fullt ut med full tank så lär de var filtret. Har du satt in ett universal plastfilter inne i tanken? Om så är fallet så ta genast bort det och sätt innan bränslepump väl synligt. Jag har svarvat en egen stål uppsugare i tanken så den hela tiden åker omkring i tanken som på ett modellflygplan. De gäller dock att hitta en soppaslang som verkligen tål sopp både utvändigt och inv annars blattnar den upp!
Underligt nog är det svårt få tag på soppaslangar som tål bensin!?

Testa även avluftningen att den inte är tät i tanken ,,kör med öppet tanklock!
 

Rotax454

Välkänd medlem
12 dec 2008
384
0
16
Älvdalen
Jag hade också velat få det till att vara det felet, fast filtret på änden i tanken är av mässing med finmaskigt stål "nät" så det borde inte flyta upp iallafall. :)
Men ska ha på en slangklämma och testa om det blir bättre med mer tyngd, eller svarva nått liknande du hade.
Slangen i tanken är en sån där blå polyuretan så kan den vara ok eller finns det nån bättre att ha i tanken? Nej precis, dom flesta verkar bli stenhård direkt dom får känna på bensin.
Utan tanklocket har jag provat.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Det låter som bränslepumpens membran läker in bränsle till vevhuset men de va ju nya så det låter långsökt. Testa ta lös slangen från vevhus (den som går till pumpen) och sug i slangen. Det ska vara värstumt då ,,du ska kunna suga fast tungan i slangen.

I watercross råkar man ut för bränslepump problem då vattendroppar hittar in i pumpen och då måste man lös o blåsa rent annars går de liknade som du beskriver. Jag tänker att om du haft lite vatten kondens i tanken så är det inte omöjligt att du har vattendroppar i pumpen. Du ser med blotta ögat massor av vattendroppar i pumpen om di river den.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
BOOST III :

om du har blandat Triboron drivmedelsförstärkare i din Bränsle, då har ocksåTriboron blandats med vatten droppar, och dom är så med smörjande
 

Trimjohan

Ny medlem
4 feb 2021
1
0
1
44
Vega
Jag hade också velat få det till att vara det felet, fast filtret på änden i tanken är av mässing med finmaskigt stål "nät" så det borde inte flyta upp iallafall. :)
Men ska ha på en slangklämma och testa om det blir bättre med mer tyngd, eller svarva nått liknande du hade.
Slangen i tanken är en sån där blå polyuretan så kan den vara ok eller finns det nån bättre att ha i tanken? Nej precis, dom flesta verkar bli stenhård direkt dom får känna på bensin.
Utan tanklocket har jag provat.
Hej!
Gammal tråd, men hur gick det? Hittade du felet? Har exakt samma problem nämligen.
:)
 

Skiidoo Trapper

Ny medlem
12 okt 2022
2
0
1
69
Hundberget
Jag hade också velat få det till att vara det felet, fast filtret på änden i tanken är av mässing med finmaskigt stål "nät" så det borde inte flyta upp iallafall. :)
Men ska ha på en slangklämma och testa om det blir bättre med mer tyngd, eller svarva nått liknande du hade.
Slangen i tanken är en sån där blå polyuretan så kan den vara ok eller finns det nån bättre att ha i tanken? Nej precis, dom flesta verkar bli stenhård direkt dom får känna på bensin.
Utan tanklocket har jag provat.
Hej har samma problem Hittade du felet?