Ljusdal Los?

RS_Vector

Välkänd medlem
11 feb 2008
370
0
16
34
Ljusdal
Var ut å trampa led igår med 2 st lynx 69:er ovanför Kajvall, så här såg det ut då, vackert:rolleyes:

Snödjup mellan 60-70 cm :)

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Var 38,5 cm snö på min gräsmatta igår. Är väl lite över 40 cm nu. Bor någon mil NÖ av Loos. Med det måste vara mer där för det ligger högre.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Ljusdal har haft plus nu ett par dagar, så det har töat ihop en hel del..
Tror dock detta är rätt bra nu n är det ska bli kallt igen.
Ska dessutom komma snö i helgen, så ajg tror detta kiommer bli en grymt fin botten..
Kan hitta på vara kanonföre framåt jul/nyår!

RS_Vector

Välkänd medlem
11 feb 2008
370
0
16
34
Ljusdal
Hallå!
Tänkte höra om de är någon som vet hur skoter leden går från Ljusdal upp till Loos? Finns de någon riktigt led hela vägen upp?

4

426H

Finns väl flera alternativ att åka från Ljusdal, antingen via Färila eller Järvsö/Harsa. Dessa leder stålar samman vid Långåberget/Risarvsvallen därifrån är det ca 3,5 mil kvar till Los. Vet inte hur skicket på lederna är men från Harsa var det mycket snö i helgen i alla fall.

RS_Vector

Välkänd medlem
11 feb 2008
370
0
16
34
Ljusdal
De är så att ja hittar till Korskrogen från Ljusdal, så de är över Färila Korskrogen och uppåt Näsberg ja hade tänkt höra om de är nån som vet om de finns nån led som går upp till Loos? Eller msåte man till Risarven?

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Lättast tror jag att du kör över Järvsö/Harsa.
Ska vara hyfsat skyltat.

Men hur är det med snö?
Det har ju töat nåt så fruuuuuuktansvärt!

RS_Vector

Välkänd medlem
11 feb 2008
370
0
16
34
Ljusdal
Jaha, men då läre man ju ända ner till Harsa först :/ känns som en omväg. Hur lång tid tar det ungefär från Harsa då till Loos?
De har ju töat bort nå grymt mycket, ***** blidväder:(

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
Nu kanske inte detta är så himla aktuellt just för tillfället, men ifall någon skulle undra så...
Från Korskrogen vet jag att det, på led, går att ta sig till den kraftledningsgata som leden "mellan Harsa och Risarven" är dragen på. Vet inte exakt hur långt det är, men körbart borde det vara. Det är svårt sommartid med cross, då det är lite väl stora vattenpölar (för mig), men med skoter ska det gå bra. Då du kommer så långt som till Risarvsvägen så har du bara ett höpp å ett skutt till Långåberget och Risarvsvallen som 426H här ovan nämnde. Jag vet inte om det är skoterspår hela vägen, men om det inte är det så blir det mycket fin puderpumpning.
Har du tur så är det skyltat från Korvskogen också, det minns jag tyvärr inte helt. Men jag vill minnas att jag såg några skyltar som det stod Los och Harsa på efter leden som ledde mot Los-hållet från Korskrogen.

Bla bla bla. Risk för bullshit föreligger. Nu ska jag sova...

EDIT: Jag kikade lite på den här kartan, och gissade mig till ungefär var kraftledningen borde gå.
Om man tittar där det står Roskölsvallen så tror jag det är ungefär där man kommer ut från leden som går från Korskrogen. Kraftledningen bör gå i en så rak linje som det går att dra mellan Roskölsvallen, Loftkölen och Mjövallen, alltså ungefär så här: \
Mellan Nilsvallen och Långåberget finns en lång raksträcka. Kommer man från hållet jag talar om så tar man av höger från kraftledningsgatan, då kommer man på leden mot Los.

Det var bara en teori jag hade... Om någon vet ett enklare, eller kanske helst rätt sätt så speak up! :D