Ljuddämpare

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
Hej,,, Har en xlt som har gudomligt ljud, Men jag undrar om man skulle kunna tömma den lite om de skulle ge Ännu skönare ljud,, om det nu skulle ta skada på skotern?

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
Bygg egen ljuddämp alt. köp en. Blir nog svårt o tömma den men göra en egen skulle ju funka..

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
Hmm..

JA det är ju ett alternativ, men vad ska man tänka på om man gör en??? material? fyllnad? m.m måste den se ut som originalet eller`??

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
Material är väl nån slags plåt bara. Max 1.5mm borde räcka. Fast inuti måste du ha ett perforerat rör som du sedan lindar ljuddämparull runt. Helst ska du svetsa ihop allt med TIG svets, för MIG, MAG osv har en tendens att spricka av värmen.
Den kan se ut nästan hur som helst, bara den passar :)

EDIT: Kom på att det kanske blir lite jävligt att göra en egen ljuddämpare när den är svetsad i original röret... Men visst går det :)

Last edited:

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
Hmm??

Pitabroed skrev:
Material är väl nån slags plåt bara. Max 1.5mm borde räcka. Fast inuti måste du ha ett perforerat rör som du sedan lindar ljuddämparull runt. Helst ska du svetsa ihop allt med TIG svets, för MIG, MAG osv har en tendens att spricka av värmen.
Den kan se ut nästan hur som helst, bara den passar :)

EDIT: Kom på att det kanske blir lite jävligt att göra en egen ljuddämpare när den är svetsad i original röret... Men visst går det :)

hur menar d med svetsad i original röret???
Om du menar att ljuddämpare och expansions rör sitter ihop så har du fel.