
Jag låter fakta tala.....
Ski-Doo Original Slutburkar ( 2001 mod. )
Mx-Z 800 Part # : 514 053 178
Mx-Z 700 Part # : 514 053 161
Mx-Z 600 Part # : 514 053 212
Mx-Z 500 Part # : 514 053 159
Mx-Z 440 Part # : 514 053 226
Detta är bara en GROV jämförelse, men som ni ser så stämmer inte ett enda Art. Nummer !!
En slut ljuddämpare avsedd för en 440 motor är inte "Designad" invändigt för att ta hand om en 800 cc motors avgaser.
( mycket större flöde samt helt annat mottryck etc etc !! )
I detta fall så händer följande....
Under en kort stund så KANSKE denna kombination ger en något högre effekt pga högre mottryck
( ungefär samma sak som om man monterar in en "stinger" med något mindre diameter )
men lite senare så vänder värmen i avgasystemet tillbaks mot motorn
( pga för kraftigt mottryck ! )
och WAMMMM / NJUUUMPP , Ajj som Fan, där for en kolv eller två !!
Detta är den bistra sanningen !!
På tex en crossbana där man endast mycket korta sträckor håller full gas så KAN detta funka, MEN detta sätt att "TRIMMA" på är inget sätt för vanligt folk !!
Appropå 670 pipa på en 800 så är det samma sak där.....
Att bygga pipor("Expansionskammare") till 2-taktare är en hel vetenskap,
Men en av grundreglerna säger just det att:
Stor Volym: = Bra vrid på lägre varv = lägre toppeffekt på toppvarv
Liten Volym: = Högre toppeffekt på Högre varv = sämre vrid över hela varvregistret !!
Genom att minska total volymen (genom att montera 670 pipa) så fick de också en något högre toppeffekt på 800'an !!
henkew :
Hur gammal är DU ?
Själv är jag 33 !! och som upplysning kör jag Lynx & Ski-Doo !!
dessutom så har jag INGA förutfattade meningar !
christer :
Som upplysning vet jag definitivt vad jag pratar om !!
Att ljuddämparna i Ski-Doo's ZX chassi ser Likadana ut på Utsidan, betyder INTE att de är Likadana på Insidan (tex. 440 - 800) !!