livslängd insugningsgummin

4

426H

Man blir ju lite lätt nervös när man läser om spruckna gummin, oönskade graviditeter och i värsta fall havererade motorer. Skulle därför vilja fråga er som råkat ut för detta vid vilket miltal/ålder på skotern som gummit sprack. Själv har jag en 800:a från -06 som idag just passerat 300 mil. Man kanske borde byta i förebyggande syfte? Ni som har gummin som hållt längre får gärna skriva om det också. :)

frenell

Välkänd medlem
14 sept 2007
240
0
16
ser gummina torra ut så byt dom.miltal/ålder beror mycket på kvalite på gummi och hur stadigt dom sitter..kör man tex med sportfilter blir det mera påfrästning på dom och då håller dom inte lika länge...fast jag skulle aldrig byta insugsgummin om dom inte var sprukna, snål som man är så kletar man hellre in dom med silicon eller liknade:p men det är jag det

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Ett billigt och enkelt alternativ är att köpa en flaska stargas och på så sätt kolla gummit är helt (starta skotern och spraya gasen runt gummit och lyssna om motorn går upp i varav) sen gör man det testet då och då. Sen så borde man märka/känna att skotern går sämre med spruckna gummin innan det havererar? Fast oroar man sig mycket så byt för det är trots allt billigare än en haverarad motor :D

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Jag körde min (Rave 800 -01) nästan 700 mil, och det fanns inte ens tendens till sprickor i mina gummin. Har inte haft problemet på nån av de skotrar jag haft (de som jag köpt nya).
Jag tror sprickor många gånger beror på hur man gör när man demonterar/monterar luftburken.
Jag har sett med vilken hastighet/kraft vissa monterar den, och då varje gång tänkt: "hur i hel... kan gummina hålla för detta jäv... övervåld".
Jag säger bara: behandla allt på din skoter som du vill bli behandlad själv, så håller allt längre.
Okej, okej nu finns det naturligtvis de som haft otur också, fast dom varit försiktiga, men jag tror de är få, väldigt få...
Bäst att skriva även detta så jag inte får stryk;)

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Rev -05 Gick 300 mil, två säsonger innan gummina pajade.
Tipsade då en kompis som hade en exakt likadan maskin att kolla upp dom i förebyggande syfte, dom var precis på upphällningen...
Dom spricker från insidan så om man kollar med startgas och får utslag är det nog redan för sent...
Vet inte vilka årsmod. det är problem med, -05 iaf... Vet inte om dom fick ordning på problemet till -06...

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Redan efter två år börjar det komma sprickor... *s* Tror det där är mest ett skrotax problem.

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Det kan ha med årsmodellen att göra, jovisst.
Tillverkarna till olika detaljer bytsut ibland, den som tillverkar billigast får oftast kontraktet (men inte jämt). Därmed inte sagt att kvalitén ökar, kanske t.o.m. blir sämre.
Men om nu det BARA är tillverkarnas fel, varför håller gummina för vissa och inte för andra :hmmmm:
Går de även sönder på de maskiner som aldrig rörts?
OBS OBS
Om ni som har en maskin och ägt den sen ny, och vet att ni ALDRIG rört, petat, snuddat, ryckt, flyttat luftburk eller förgasare, och ändå fått sprickor i gummina, tala gärna om det för mig/oss.
OBS inte om ni är andra ägaren, tredje o.s.v. eftersom det då rör sig om hörsägen (hur många säljare skryter med att de rivt motorn ett otal gånger...).
Detta kan då inte användas för att få en riktig uppfattning om dessa gummin, är så oootroligt dåliga som det sägs här på forumet.
Dessa upplysningar kan vara bra för både säljare och köpare (eller bara en av dessa...) för framtida affärer.

rotaxkungen

Aktiv medlem
9 jan 2008
80
0
6
Hade en MXZ 600-00.896 mil och fortfarande tokfräscha insugsgummin.

MXZ 500 SS-05a 623 mil på mäteren nu idag och ingen antydan till sprickor.

MXZ 600 HO-07a 201 mil och klockrena gummin.

Säger som en del andra här:Sruvar man på rätt sätt och tar det jävligt piano med gummina så håller dom,jag brukar t.e.x spruta på lite halka lätt på förgasarhalsarna,se till så slangklämmorna är ORDENTLIGT släppta innan jag börjar på att bryta loss eller sätta dit förgasarna/luftburken.

Är ingen expert,men jag är helt övertygad om att 8/10 som har tjorv med skotrarna är självförvållade saker som t.e.x insugsgummin,rasade variatoremmar och spruckna chassien.

Kör och skruva med förstånd så håller grejorna...och sist men inte minst: Serva och gå igenom efter varje långtur.

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Ett av mina gummin sprack förra året vid ca 190mil med en skuren motor som följd. Jag använde UNI-filter men sen så hade jag även TMX38 förgasare i magnesium som är betydligt lättare än de rackmonterade TM40.

MRBLOMMEN

Välkänd medlem
11 dec 2005
158
0
6
43
Hammerdal

Säger som en del andra här:Sruvar man på rätt sätt och tar det jävligt piano med gummina så håller dom,jag brukar t.e.x spruta på lite halka lätt på förgasarhalsarna,se till så slangklämmorna är ORDENTLIGT släppta innan jag börjar på att bryta loss eller sätta dit förgasarna/luftburken.

Är ingen expert,men jag är helt övertygad om att 8/10 som har tjorv med skotrarna är självförvållade saker som t.e.x insugsgummin,rasade variatoremmar och spruckna chassien.

Kör och skruva med förstånd så håller grejorna...och sist men inte minst: Serva och gå igenom efter varje långtur.
sitter andra gummin på 00 och på 500ss än vad det gör på reven med ho motor kan ju va det som gör det och att du bara har kört 201 mil med din 07 tror inte att alla som har fått sprickor på sina gummin har skruvat med skotern i oförstånd utan att det e en idiot konstruktion plus att dom e så billiga bara 1300 1400 kr st....

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Har efter ett eget ras forskat ORDENTLIGT i ämnet spruckna insugsgummin. Följande har jag fått klargjort för mig:

Gummiproblemet existerar i stort sett bara i norden-länderna. Konstigt va? Nej, inte alls faktiskt. Det beror på att vi har så dålig soppa. För mycket lösningsmedel och andra ämnen i soppan som egentligen inte hör bensinen till.

En mycket välrenommerad skotermekare/säljare/skrotare i Norrbotten har haft kontakter med Rotax om detta, och lite överdrivet kan man säga att Rotax bad oss sluta gnälla. Dom kommer inte ändra en välbeprövad och väl fungerande (överallt annars i hela världen) gummiblandning för vår skull.

Så enkelt var det.

Sen vill jag förtydliga att sprickorna ofta inte syns alls förrän man bryter och sliter i gummit. Okulärbesiktning räcker inte. Peta/bryt/böj på dom! Sen behöver sprickor/hål inte bara gå enklaste vägen rakt genom gummit. Hålen kan bli som kanaler som drar iväg typ ett kvarts varv mellan hål insida/hål utsida på gummit.

Smörja gummin med silikonspray/fett och andra konstiga huskurer fungerar inte heller. Gummit i sig löses liksom upp iallafall, hela vägen rakt genom.

Tack för ordet!

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg

Dom två maskiner jag vet om, rev 800 -05, hade gått c.a 300 mil och var helt oskruvade...
Så man kan inte vara säker, skulle absolut kolla gummina om jag hade en sådan maskin och jag inte var säker på om det bytts gummin eller inte...

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
och köp bara orginalgummin pirat håller inte tyvärr, körde 50 mil med piratgummin i en xcr600 och då var det bara att byta alla igen så jag köper bara orginalgrejjer numera

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Har efter ett eget ras forskat ORDENTLIGT i ämnet spruckna insugsgummin. Följande har jag fått klargjort för mig:

Gummiproblemet existerar i stort sett bara i norden-länderna. Konstigt va? Nej, inte alls faktiskt. Det beror på att vi har så dålig soppa. För mycket lösningsmedel och andra ämnen i soppan som egentligen inte hör bensinen till.

En mycket välrenommerad skotermekare/säljare/skrotare i Norrbotten har haft kontakter med Rotax om detta, och lite överdrivet kan man säga att Rotax bad oss sluta gnälla. Dom kommer inte ändra en välbeprövad och väl fungerande (överallt annars i hela världen) gummiblandning för vår skull.
Läser man på de nordamerikanska forumen ex. DooTalk så märker man att så inte är fallet. De har mycket problem med spruckna insugsgummin där också.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Läser man på de nordamerikanska forumen ex. DooTalk så märker man att så inte är fallet. De har mycket problem med spruckna insugsgummin där också.

Japp, det har jag förstått. Jag menar att det drabbar oss hårdare för att vår bensin är annorlunda "sammansatt"

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Mja,då kan jag väl svara då som representant för de som inte behövt byta gummin.
Till dags dato över 1400 mil körda på de orginalmonterade.
Jag brukar dock duscha på lite armor-all på dem vid den årliga servicen :)
Det är nödvändigt på allt gammalt plast/gummi ,och nu är mina insugsgummin 20 år.....

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Enduro 500: Mina sprack efter 500mil, uppe på dom. Fyllde igen med något klägg, höll ca 100mil, då pajjade ena helt. Köpte nya, fick dem igår 1978:- känns dyrt.. Men märker att skotern går bättre, så den har kanske legat och dragit lite luft hela tiden.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Haha..kör dock en AC zr 900 men mina gummin höll ca 700mil sen sprck båda två och samma med den högra kolven. Kolven sprack å mest troligt måste ja byta nikasil.
En kompis föreslog att ja skulle psreya startgas på gummina å ja gjorde det men ja märkte ingen skillnad i varvtal..den ska ju antingen gå upp eller ner i varv me stargas men min gjorde inget av det.
Så ja skulle inte ta å lite till 100% på startgasen.