Lite orkeslös Rev800 H.O vid maxvarv!

Maverickhx40

Välkänd medlem
14 dec 2009
226
2
18
Skellefteå
Hej!

Jag har en fundering, jag upplever att motorn känns lite orkeslös ch nästan börjar dala lite på maxvarv. Det är alltså framförallt vid puderkörning jag upplever detta. Skotern är en Rev800 H.O -04 nerdrevad 2st kugg och med bara en sliten 32mm matta!.

Då jag ska montera en 44mm matta nu i dagarna så känns ju detta oroväckande!

Skotern har gått ca 730 mil, nya kolvar, packboxar, insugsgummin samt VForce 3 reeds för ca 100-150 mil sen.

Variatorn är såvitt jag vet aldrig renoverad eller fixad med!

Vad tror ni om detta?

Last edited:

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Har den gått 750 mil med samma variatorgrejjer så är fjädrarna i båda variatorer slut.. o säkert glidklackarna i sekundären slut!

Kostar typ 600 kr å renovera.. fixa det så går den som en dröm igen :)

/F

Maverickhx40

Välkänd medlem
14 dec 2009
226
2
18
Skellefteå
Ja kan ju vara något så enkelt som variatorerna! En liten fundering då, om man nu liks ska lägga pengar på variatorerna, ska man slå till på ett variatorkit direkt isf? Vad brukar oftast ingå i dessa kit?

Hur påverkar puderkörning med ett kitt, tycks ha hört att dom lättare gräver ner sig?

Jag kör kanske 50 / 50 led puder, eller det är iaf den fördelningen jag önskar att jag kommer att köra :)

Hur börjar skoterns karaktär skillja sig med tex ett Cudney kit jämfört med std setup?

/Tomas

Maverickhx40

Välkänd medlem
14 dec 2009
226
2
18
Skellefteå
Ja, visst kan man börja med att kolla up dom!

Är det knöligt? Hur går man tillväga? Ska dom smörjas med något eller så sedan?

Mvh /Tomas

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Ja, visst kan man börja med att kolla up dom!

Är det knöligt? Hur går man tillväga? Ska dom smörjas med något eller så sedan?

Mvh /Tomas
Nej det är inga konstigheter.
Lossa de två bultarna (8mm) som varje plastlock sitter med. Innanför dessa svarta plastlock sitter det en fjäder i spänn så håll koll på denna. Den röda justerskruven ska man inte röra. Lossa därefter de två insex-bultarna och dra hela avgasventilen rakt ut. Rengör denna med någon som inte repar, använd ex. WD40 och stålull. Innan jag återmonterar mina brukar jag lägga på ett tunt lager med 2-taktsolja.

Maverickhx40

Välkänd medlem
14 dec 2009
226
2
18
Skellefteå
Okej! Ska rengöra avgasportarna imorgon, skadar ju inte vilket som!

Tog ett komptest nu ikväll mest för skojs skull, och det var exakt lika på bägge, runt 9kg vill jag minnas... Dock var stiften väldigt svarta! Tyder ju på att den går fett eller? Tilläggas bör att när man kört hårt en stund och sen stänger av skotern rätt kort inpå så brukar den göra en fin avgassmäll några sekunder efter den stannat! Tyder på oförbränd bensin i pipan då? Och jag tycker nog att den dricker vääl mycket soppa faktiskt.. Fast det måste den ju få göra om man kör hårt :)