Lite frågor om polaris rmk 700

GLT_Racing_

Aktiv medlem
23 dec 2008
54
0
1
blaha
Tjenare! Det är så att jag har en polaris rmk 700 från 99 med "heel clicker" på och undrar vad dessa gör för skillnad? Sen har jag pratat med en kille på polaris som är väldigt inne på trimning å han talade om några avgas ventiler eller avgasportar eller vad han sa som går att ta bort? Då skulle det tydligen bli mer effekt? Någon som vet något om det?

Mvh Polaris fantasten

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
Hejsan!

Enligt vad jag kan se så är Heel Clicker variatorvikter, vilket bör betyda att din maskin är "variatorkittad". Detta gör många för att få ett högre eller lägre tillslagsvarv, alltså varvtal på motorn då variatorerna börjar driva skotern framåt. Detta brukar också, enligt uppgift, minska slitaget på variatorremmen. Minns jag inte helt fel så ska det även sänka bränsleförbrukningen en aning.

På en 1999 års RMK 700 finns det över huvud taget inga "avgasgiljotiner" (även kallat avgasportar, Polaris själva kallade dem VES när de kom), så det behöver du inte bekymra dig om. :) Personligen är jag lite nyfiken på hur man skulle kunna vinna effekt på att ta bort avgasportarna. Uppfattningen jag har fått är att man brukar byta fjädrar i dem för att höja eller sänka varvtalet vid vilka dessa öppnar och släpper fram mer effekt. Det brukar vara lite mjukare fjädrar, ergo lägre varvtal för öppning av avgasportarna, på lössnöskotrarna, och lite hårdare på ledmaskinerna.
Skulle man ha en motor med sådana avgasportar så skulle man mig veterligen få samma effekt vare sig man har dessa portar eller inte. Skillnaden skulle väl vara att man skulle bli utan "ketchupeffekten" (att det plötsligt kommer mer effekt) om man inte hade portarna på. Men det skulle alltså inte innebära någon skillnad på toppeffekt.

Hoppas detta hjälpte dig! Någon får gärna rätta mig om jag är ute i nattmössan och cyklar!

Last edited:

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Heel Clicker är justerbara vikter med en annan kurva än en standardvikt = arbetar på annat tryck. Rätt inställda gör dom stor skillnad.

Han kan inte ha pratat om att porta den lite lätt typ "hörru, dö sku ha töjje bort nå inni avgasport´n du vet hä ä då dom böre gå hååååårt nå så inni nånting!!"

GLT_Racing_

Aktiv medlem
23 dec 2008
54
0
1
blaha
Det är en kille på polaris som har pratat om ventiler/avgasportar. Han har en skidoo med 400 hk i så jag tror han vet vad han pratar om iaf:) Ska höra lite mer med han då!:)