Hejsan!
Enligt vad jag kan se så är Heel Clicker variatorvikter, vilket bör betyda att din maskin är "variatorkittad". Detta gör många för att få ett högre eller lägre tillslagsvarv, alltså varvtal på motorn då variatorerna börjar driva skotern framåt. Detta brukar också, enligt uppgift, minska slitaget på variatorremmen. Minns jag inte helt fel så ska det även sänka bränsleförbrukningen en aning.
På en 1999 års RMK 700 finns det över huvud taget inga "avgasgiljotiner" (även kallat avgasportar, Polaris själva kallade dem VES när de kom), så det behöver du inte bekymra dig om.

Personligen är jag lite nyfiken på hur man skulle kunna vinna effekt på att ta bort avgasportarna. Uppfattningen jag har fått är att man brukar byta fjädrar i dem för att höja eller sänka varvtalet vid vilka dessa öppnar och släpper fram mer effekt. Det brukar vara lite mjukare fjädrar, ergo lägre varvtal för öppning av avgasportarna, på lössnöskotrarna, och lite hårdare på ledmaskinerna.
Skulle man ha en motor med sådana avgasportar så skulle man mig veterligen få samma effekt vare sig man har dessa portar eller inte. Skillnaden skulle väl vara att man skulle bli utan "ketchupeffekten" (att det plötsligt kommer mer effekt) om man inte hade portarna på. Men det skulle alltså inte innebära någon skillnad på toppeffekt.
Hoppas detta hjälpte dig! Någon får gärna rätta mig om jag är ute i nattmössan och cyklar!