Linjering Xp

Broder Tukk

Medlem
13 sept 2009
22
0
1
Kollade över min linjering på Xp:n och måttet mellan variatorerna stämmer inte riktigt hadde 16 mm istället för 21mm. På Vad och vilka skruvar justerar man dom olika måtten.Hadde det varit mer än 21 hadde man kunnat schims men hur gör man för att få större avstånd?

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
Det var ganska ordentligt snett! Säker på att chassiet är rakt? Annars drar du lös skruvarna till motorkuddarna och vrider motorn dit du vill.

Broder Tukk

Medlem
13 sept 2009
22
0
1
Efter lite nogrannare mätning var det 18mm men dock inte 21,Men det ska alltså va på motorkuddarna man justerar? Det finns ingen höjdjustering?

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
Hej, har kollat min 600 idag. Z 18,5mm X 36,5. Har lämnat in skotern för linjering.. Litar på att allt är i sin ordning, kollar nu för kul skull å ser att Z måttet är 3mm fel.. :-(

14 jan 2010
8
0
1
BODEN
Hejsan, srr att fler har detta problem, köpte ett verktyg från USA och the crank shop och på det så visade det 2 mm felaktigt offset sekundären skall ut 2mm alltså, BUSENKELT verktyget kosta bara typ 200 kr liten plastbit bara.
I alla fall jag bad ÅF kontroller detta innan garantin gick ut nu i dec men dom påstod att det var perfekt.. så man blir inte lite sned nu....
I alla fall har ni shimsat ni andra som har samma problem?

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Primary.jpg

Lyfter en gammal tråd...
Mot vilken kant ska jag mäta när jag kollar linjeringen? Blå eller röd pil? (se bifogat) Har koll på proceduren i övrigt men blev osäker på detta. Står olika på div amerikanska forum och det är svårt att se i handboken.

Vad är senaste/bästa spec. för en kort 800?

Tack på förhand!

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Köp skidoos original verktyg. Om jag inte minns fel gick det lös på 200kr i sverige hos min åf =)

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Jag har ett verktyg som duger men det löser tyvärr inte problemet, det framgår inte i "shop manual" heller vilken kant man ska mäta mot på variatorn. :confused:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Bör vara den röda kanten.

De måste väl gå att få fram om det är rätt.

Vilket X-mått har du nu?
Ligger du i närheten av angivet mått när du mäter mot röda kanten så är det ju den.
Skulle det vara så att man mäter mot blå så diffar det flera mm.

Har haft en kort Xp800 -08.
Vet att jag shimsade ut sekundären.
Minns inte hur mycket, men har för mig att jänkarna körde X-mått runt 40mm.

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Ligger på ca 35mm mot den röda kanten i dagsläget. Känns ju spontant som att den röda är mer rätt eftersom att den är bearbetad. Det skiljer bara 1,5mm mellan röd och blå. Y-X=2mm och Z=21mm.

De BRP siffror jag hittar anger 36,4-37,1, eftermarknadslösningar närmare 40mm. Men det förutsätter ju att alla mäter på samma sätt...

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Okej, så lite som 35...
Måste vara den röda man mäter emot eftersom den är bearbetad precis som du säger.

Tror man ska ligga på närmare 40 som många skrivit om.

Byggde om till flytande sek på en Freeride jag hade, då såg man hur mycket sekundären ville ut för att remmen ska gå rakt.
Och då har jag ändå för mig att dom hade utflyttad sek, jämfört med tidigare Xp-maskiner.