Liberty 700

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Hej.
Vad är det som skiljer liberty 700 ves och icke ves mer än avgasventilerna?
Mest trim vänlig?

Är det samma block på 700 och 800 motorn om jag skulle vilja ha 800 cylindrar på 700 blocket?

Jag har planer att sätta i en 700 utan ves i en iq.. passar något avgassystem till iq chassie eller är det bara egen tillverkning som gäller? trimpipor eller org.

mvh glenn

Last edited:

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Kom igen och dela med er av den information ni sitter på!! Jag som trodde att detta forum var till för det:hmmmm:

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jag kan ju svara lite.

En 700 nonves är en säker och fin snurra, som svarar väldigt bra på pipning och portning. Törstig och något "böig" på låga varv är vad jag läst mig till..

Vad gäller pipor vet jag inte, men bigblock slängs ner i IQ's stup i kvarten så någon bör veta! Annars se mitt tips på PM.

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Kan ge dig lite svar angående äldre Liberty motorerna.

Mycket pigga och driftsäkra motorer och svarar fruktansvärt bra på en mild portning och pipor, montera även boostbottle och powerpack så är blöddret på låga varv borta och förbrukningen sänkt rejält. Ödsla inte pengar på någe V-force eller Boysen då Polaris har så bra original reeds så märks det knappt någon skillnad, satsa hellre pengarna på ett bra V-kitt och nerdrevning så du får ner HKn i backen.

Angående 800cc cyllar på 700cc block så gjorde jag ett sådant bygge förra året, kan säga att det var mer bök än jag trodde. Dels måste du fräsa om ovandelen av blocket eftersom själva fodret på 800cc cyllarna inte får plats i blocket.

Sedan måste du även fixa vevstakar från en 800cc vev och fräsa om dessa,de är bredare i nedre infästningen än vad 700cc stakarna är men samtidigt är de även bredare i övre fästningen för kolven just utav den anledning måste du köra med 800cc stakar annars glappar kolven nå enormt om du hade kört med standard 700cc vev.800cc stakarna är även av tjockare gods än 700cc stakarna.

Så för att vara 2st big block motorer skiljer det endel emellan dom vevstakar samt toppen av blocket måste modifieras.

Fördelen med 800cc över 700cc är väll att i 800cc sitter det stålfoder istället för 700cc som har nikasil. Stålfoder är 10ggr bättre enligt mig eftersom du kan borra upp det i princip kostnadslöst ifall du skulle råka ut för haveri.

Angående om pipan passar i chassiet kan jag inte svara på, men passar den inte så är det nog bara mindre mod som behövs eftersom edge pipan och äldre gen2/XC pipan ser likadana ut i princip. Så tårtkake mönster vinkla och svetsa igen är nog det som krävs om den inte skulle passa.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.372
1.179
113
Stora Blåsjön
Det är inte stålfoder i 800an!

Sen är det ju annat slag på vevaxeln på 700 motorn hur löste du detta i 800 bygget?

et_340

Välkänd medlem
5 jan 2006
124
0
16
35
hur är driftsäkerheten på en 700 med ves? tex den som sitter i pro x2:an ?

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Kan ge dig lite svar angående äldre Liberty motorerna.

Mycket pigga och driftsäkra motorer och svarar fruktansvärt bra på en mild portning och pipor, montera även boostbottle och powerpack så är blöddret på låga varv borta och förbrukningen sänkt rejält. Ödsla inte pengar på någe V-force eller Boysen då Polaris har så bra original reeds så märks det knappt någon skillnad, satsa hellre pengarna på ett bra V-kitt och nerdrevning så du får ner HKn i backen.

Angående 800cc cyllar på 700cc block så gjorde jag ett sådant bygge förra året, kan säga att det var mer bök än jag trodde. Dels måste du fräsa om ovandelen av blocket eftersom själva fodret på 800cc cyllarna inte får plats i blocket.

Sedan måste du även fixa vevstakar från en 800cc vev och fräsa om dessa,de är bredare i nedre infästningen än vad 700cc stakarna är men samtidigt är de även bredare i övre fästningen för kolven just utav den anledning måste du köra med 800cc stakar annars glappar kolven nå enormt om du hade kört med standard 700cc vev.800cc stakarna är även av tjockare gods än 700cc stakarna.

Så för att vara 2st big block motorer skiljer det endel emellan dom vevstakar samt toppen av blocket måste modifieras.

Fördelen med 800cc över 700cc är väll att i 800cc sitter det stålfoder istället för 700cc som har nikasil. Stålfoder är 10ggr bättre enligt mig eftersom du kan borra upp det i princip kostnadslöst ifall du skulle råka ut för haveri.

Angående om pipan passar i chassiet kan jag inte svara på, men passar den inte så är det nog bara mindre mod som behövs eftersom edge pipan och äldre gen2/XC pipan ser likadana ut i princip. Så tårtkake mönster vinkla och svetsa igen är nog det som krävs om den inte skulle passa.
Nu vet jag ju inte vilken årsmodell du menar om det har med saken att göra men när jag tittar sprängskissen mellan 700 och 800 -03 skiljer det sig inget i vevaxeln , enda skillnaden jag kan se på blocket är kopplingen till lagersmörjningen :s , nåja får mig ett 700 block i dagarna som jag ska lägga mina 800 cylindrar på så ser vi ju vilket som stämmer :)