levereras freeride utan manuell start?

gul-snö

Välkänd medlem
9 mar 2013
192
0
6
Norrbotten
Som rubriken lyder, vore tacksam om någon vill dela lite kunskap.
e/ årsmodell 2014 kan vara värt att tillägga

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har länge funderat på hur BRP tänker i dt här fallet.
De marknadsför Freeride som den tuffaste skotern för de tuffaste förarna...
Som ska fixa stora hopp och drop, extrem terräng bla, bla, bla...

Sen slänger man dit elstart som grädde på moset?
Tror nog grabbarna som kör dessa orkar rycka en gång i snöret...

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Förjävla fint med elstart. :)
Monterade dock startsnöre direkt. Ett urladdat batteri ska inte få förstöra min dag.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Elstart är oslagbart - vad det än blir för snöskoter nästa gång så ska den ha elstart.
Skulle det inte funka så går det ju att repstarta.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Förstår att det sitter elstart som standard för en magnapull i mest plast har inte funkat sedan 90 talet och funkar inte idag heller... :)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.561
426
83
Malå/Adak
Det enda som är mera osäkert än en magnapull är väl en elstart på en skoter, Make till rappel finns inte!

Klarar man inte att dra igång en skoter med insprutning som startar på första eller andra rycket är det ett gymkort man behöver, inte en elknapp! :eviltongue::eviltongue::hahaha::ciao:

gul-snö

Välkänd medlem
9 mar 2013
192
0
6
Norrbotten
jag gillar då å ha två start alternativ och ja, jag vet att du kan starta med snöret även om du inte har magnapull, men vill helst köra med variatorskyddet på och dessutom, måste du göra det i skogen vart lägger du skyddet utan låda?
vet inte hur pålitlig dagens el-start knapp är, men på min nuvarande skoter är den horribel iaf

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.561
426
83
Malå/Adak
Knappen är väl minsta problemet, startmotorn med drev samt startmotorreläer är kroniskt värdelösa!

gul-snö

Välkänd medlem
9 mar 2013
192
0
6
Norrbotten
Dummaste jag hört.
Jag har då sett många fler trasiga magnapuller än elstarter.
Den är väl inte trasig rent tekniskt sett bara dålig design, kör du lite puder när det är -10 c eller mindre, stannar sedan motorn för rast etc i säg 20min så får du inte igång skiten eftersom den frusit, har hänt mig alldeles för många gånger med tanke på den korta tid jag haft den.

e/ utryckte mig lite klumpigt tidigare, själva knappen funkar fint, frusen elektronik är problemet

gul-snö

Välkänd medlem
9 mar 2013
192
0
6
Norrbotten
Hur många maskiner har du stött på med det problemet?
har inte stött på många då i stort sett ingen av människorna jag kör med har el-start men vad jag hört är det ett ganska vanligt problem, vet som sagt inte hur det ser ut på senare årsmodeller kan vara åtgärdat

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
-12 Jag åkte på i två år gjorde aldrig så, -14 jag åker på nu har aldrig gjort så.
Ej heller polarns -14 har gjort så.

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Vi hade 4 stycken Freerides '14 och en '13 Summit med eftermonterad elstart i vårt gäng denna säsong. Var inget strul alls. Eller jo, en gång var det en som inte ville starta innan batteriet tog slut när det var -35 grader och den hade stått i ca 20 timmar. Drog igång på variatorn och sen funkade den resten av dagen (och säsongen).

Håller till del med i argumenten att det inte behövs på en e-tec för att de startar så lätt ändå. För mig handlar det inte om att jag inte skulle orka dra igång den manuellt, det är bara så jäkla nice med elstart. Speciellt när man står i en slänt och har rullat och står på fel sida och har andnöd för att man grävt och slitit.

Går att ta samma argument om många saker. Några få exempel från bilen;

- Jag behöver inte elhissar på bilen, är ju inte jobbigt att veva för hand.
- Jag behöver inte autoavbländade backspegel, är ju inte jobbigt att klicka på knappen om jag blir bländad.
- Jag behöver inte keyless drive, är ju inte jobbigt att ta fram nyckeln ur fickan för att låsa upp/starta.
- Jag behöver inte adaptiv farthållare, är ju inte jobbigt att bromsa eller gasa.
- Jag behöver inte automatlåda, är ju inte jobbigt att växla.

Men det är jäkligt nice!! Speciellt när man haft något ett tag och vant sig vid det.

Nästa år kör jag Summit T3, kommer eftermontera elstart på den. Av den enkla anledningen att det bara är så jäkla bekvämt :)

Det sagt så tycker jag att Freeriden borde levereras med både drag och el. Tycker det borde vara dyrare för dem att behöva göra två olika sidopaneler (en med hål och en utan) än att bara sätta dit snöret även på elstartsmaskinerna. Den enda gången en maskin inte ville vara med hade det varit skönare att köra dragsnöre än "nödstarten".

gul-snö

Välkänd medlem
9 mar 2013
192
0
6
Norrbotten
som sagt är troligen åtgärdat till -14

Det sagt så tycker jag att Freeriden borde levereras med både drag och el. Tycker det borde vara dyrare för dem att behöva göra två olika sidopaneler (en med hål och en utan) än att bara sätta dit snöret även på elstartsmaskinerna. Den enda gången en maskin inte ville vara med hade det varit skönare att köra dragsnöre än "nödstarten".
kunde inte sagt det bättre själv :)