LAG för vattenskoter ??????

ExLim

Medlem
1 jan 2000
38
0
6
Dalarna, Sälen
Hallooooo..... .. ..

E lite förvirrad ang vattenskoter vad som gäller :confused: .. .... hoppas nån har stenkoll !!!!!!

Körde lite vattenskoter igår på hemmaplan i en liten sjöö.... å d va inge busåkning utan vi åkte wakeboard efter. . .. .... . självklart kom farbror Polisen ner till badet :eek: ..... å hade lite åsikter !!!!!!
Han sa att jag fick inte åka här .... inte i Dalarna överhuvud taget bara på farleder sånna finns ej här !!!!! jaha då vare bara å packa ihop å dra sig därifrån :mad: !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

MEN enligt EU så får man åka vattenskoter d E bara otroliga sverige som gjort en "egen" regel....... å enligt en professor i sjörätt säger att i praktiken så kan man inte bli bötfälld efter som det strider mot EU:s regler !!!!!!!!!!!

Aja jag tänker i iaf fortsätta åka vattenskoter . ....... !!!!!!!!!!!

Tacksam för alla svar !!!!!!!!
 
E

Ej medlem/Inloggad

du får endast fara på fartleder som tex där siljaline och sådana båtar åker! där det finns fartleder helt enkelt. men inte där det inte finns. som typ i jämtland är det helt förbjudet där dom saknar fartleder. tråkigt men sant!
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
...och det strider mot EU´s lagar...

OM nån skulle bli bötfälld för detta så är det bara att driva det vidare.
 

ExLim

Medlem
1 jan 2000
38
0
6
Dalarna, Sälen
Åkte båt + vattenskoter idag å drog lite wakeboard hela dagen såååå sooooft massor me soooool :) . ...... .. . åååå gissa vem som kom ner till badet IGEN jooo Polisen nu va d två gubbar... .. .. . nån har ringt igen å sagt att vi åkt skoter bland de som badet SKITSNACK :mad: . .. .. .
Man blir såååååå förbannad.. ..... .. ..
 

ExLim

Medlem
1 jan 2000
38
0
6
Dalarna, Sälen
Ja hur gick det. :rolleyes: .... .. Polisen hade fått ett samtal från någon om att vi körde skoter bland d som badade... å vi förklarade att så va d inte!!!! de fråga oxå om vi kunde reglerna för vattenskoter !!!!
Å jag sa att Jag följer EU:s regler å inge annat .. ..... "joo d förstod dem men vi måste skriva en rapport om det här ändå men det kommer nog inte hända så mycke mer sa de..........!!!!! "
Jag fråga om vi fick fortsätta köra skoter ..... javisst svara de, men ringer dom igen så måste vi åka ut igen å skriva rapport !!!!!!!

Så vi fortsatte att köra vattenskoter :D !!!!!!
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Otacksamt

Kul för poliserna att vara tvugna att skriva rapport varje gång dom blir ringda efter, speciellt när det är helt i onödan!
Förmodligen lär dom ju inte orka åka ned till sjön efter ett tag... :)

Visst är anledningen till att vattenskotrarna är förbjudna att jetdriften låter mycket under vattnet och skrämmer bort fisk och andra småkryp?
Det vore intressant att se nån undersökning om saken, så man får se om en liten vattenskoter verkligen lever om mer än en fet V8 med raka rör...
Nån som vet om lagen bara gäller vattenskotrar eller vanliga båtar med jetdrift också?

Och vad gäller för vanliga skotrar?
Skulle inte förvåna mig om dom räknas till vattenskotrar, men det borde ju vara fritt fram att köra...
Man vet ju aldrig, i vår tidning (ÖA) hade dom en artikel om vattenskotrar, stod inte ett ord om vanliga skotrar i texten men ändå hade dom en fet halvsides-bild på en vanlig skoter som körde på vatten... :confused:
 

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Intressant läsning på dom två länkarna.
Jag har trots förbud nyttjat min Super Jet sedan 1990.
Några gånger har polisen stoppat vår framfart men aldrig skrivit någon rapport.
Trots förbud. Har varit i kontakt med alla instanser när förbudet kom 1994 och därmed stridit för min rätt att nyttja min vattenskoter.
Nu äntligen ser det ut som att jag utan problem kan använda den.

Genom mina kontakter med allehanda myndigheter så har jag alltid fått förklarat för mig att vattenskoterkörning är ett stort störningsmoment som samtliga politiker i hela sverige upplevt som enormt störande när dom vistats i sina stugor under semesterperioden. Detta är det som föranlett denna förbudslag.
Att man sedan har skyllt på en det ena en det andra, har som, egentlig ingen betydelse. BARA MAN KUNDE FÅ FRAM ETT FÖRBUD. Snabbt.

DÄREMOT har jag lärt mig genom åren att ALDRIG köra vattenskoter i närheten av badplatser. Det finns GARANTERAT folk på badstranden som ringer till polisen. Även om det bara finns tre stycken vid bryggorna.

Jag har även provat köra tillsammans med snöskoter-åkare som kört på vatten vid en uppvisning. (se artikel. http://www.skoterleden.net/articles/0102/members/20020813_062613/index.html)
Då var det ingen som ringde. Men vi hade också tillstånd att vara vid badplatsen.

Kör vattenskoter med förstånd så slipper man polisen.

Att köra snöskoter på vatten räknas på samma sätt som att köra skoter på barmark. D.V.S Det är inte tillåtet.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Klassade som båtar?!

Fattade inte HD (Högsta Domstolen) ett beslut som innebar att vattenskotrar som flyter av egen kraft klassas som båtar? I så fall gäller ju inte någon vattenskoterlag.
 
R

ROGGA arrgh nån reg

vi har ett par stycken

det främsta argumentet e väl att med vattenskoter tar du dig på grunda vatten där fåglar och alger (småfisk) håller till (grumlar upp sjöbotten bla bla) och vissa idioter har ju faktiskt gjort så (naturreservat)
det verkliga e ju att folk med strandstugor tyckt det va störande
men du säger att dem sa till er och de har skrivit rapport ok hör av er igen om och när ni blivit kallade till blir det läns eller tingsrätten först ja nåt iaf
vad nu resultatet av dem där rapporterna har blivit
tillsvidare KEEP HAVING FUN I WILL :)
 
S

Sven-Eric

Snöskoter på vatten.

Har pratat med polisen själv angående detta och det enda som är förbjudet är att köra skotern på barmark, alltså innan du kör ut på vattnet.
Själva vattenkörningen är inte förbjuden i sig enligt polisen i norrbottens län.
Men kan ju också vara någon sorts miljölag som träder in också och då måste man kolla det med länsstyrelsen i så fall.
Så droppa skotern från en helikopter ner i vattnet och hoppa sedan upp direkt från vattnet upp på släpet så är du laglig, men krävs ju viss övning..

S-E
 

ExLim

Medlem
1 jan 2000
38
0
6
Dalarna, Sälen
Brev Från Polisen !!!!!

Jahaaa. . .
Då har man precis fått ett brev från Polisen Ang. Vattenskoter-åkning då de tog mig.... Så här stod det !!!!

Underrättelse Om Beslut

Brott/Händelse:
Olovligt framförande av vattenskoter.

Beslutsmotivering:
Förundersökning inleds Ej - Rapporteftergift.

:rolleyes: