Lacka Huv

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
Hejsan,, Nu är det så här att jag ska lacka om en huv. jag hade tänkt lacka den svart, jag gissar att den borde slipas för dekalerna är kvar.
Hur skall jag gå tillväga när jag lackar. grundfärg?, osv? till klarlack...
Tacksam för svar

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
1. Varmluft pistol --> värm bort dekalerna "slit av dom"
2. slipa med P380 sandpapper, maskin är ett krav "OBS ej säker på grovleken, fråga på firman"
3. Primer-Filler Grundfärg
4. Vattenslipa med P2000 FÖR HAND ! tills alla "Apelsin skal" försvinner
5. Färg och klarlack

kom ihåg att rengöra alla ytor innan grundfärg och lack
PS: Fråga på lackfirman vad det ska vara för saker, rengöringsmedel, färger mm mm, har säkert missat mycket !!!

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
KimAlexander skrev:
Om man bara vill ta bort dekalerna å ha den lack som är redan så räcker det med att bara värma???
Jadå, men var försiktig med värmen så ni inte bränner lacken.

Sen kan det vara bra med lite rengörning efter dekalerna, eventuellt försiktig rubbing, så det blir fint.

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
En hårtork räcker för att värma på dekalerna innan man drar bort dem. En varmluftspistol är lite häftig och det blir då svårt att styra så man får lagom varmt. Rester av limmet tar man sedan lätt bort med T-sprit och mjuk trasa. Det blir ingen åverkan på lacken under.

Men ofta är det blankare lack under dekalen eftersom åren nöter på den lackade ytan runtikring, som saknat dekalens skydd. Använd polish och sedan vax för att polera bort skillnaden. Inte rubbing!!! Det är en slippasta som repar och skall användas endast till småskador (t.ex. smårepor i lackens yta och oönskad färg).

E

Ej medlem/Inloggad

Använd INTE varmluftspistol, kör med en vanlig hårtork och torka efteråt med en grease remover eller t-doja, om huven är fräch och i bra skick så räcker det med att torka av hela huven med grease remover och sen matta ner ytan med ett 800s papper och du behöver INTE köra med maskin, jag skulle personligen slipa för hand pga att har man inte nån erfarenhet av att köra med slipmaskin så är risken stor att man tar för mycket och gör mer skada än nytta.
Och man behöver inte alltid använda grundfärg heller, man kan i vissa fall lacka direkt på den gamla lacken, det beror helt på vad det är för en lack 1-k eller 2-k osv.
Jag kör mycket motivlackeringar och då mattar jag bara ner ytan och lägger på motivet och sen lägger jag på klarlacken i 3 lager och mellanslipar mellan lagrena för att få bort små noppor samt damkorn.
Och om man vill vattenslipa eller torrslipa är en smaksak och INTE ett krav, själv torrslipar jag istället för att vattenslipa pga att det är betydligt mindre grisigt med torrslip.
Och apelsinskal får man inte om man kan lackera och hantera en spruta *L*
(Mvh från en som jobbar med lackering)