Lacka bågen till rutan & rutan?

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Hur ska jag bära mig åt för att lacka bågen till rutan samt själva rutan?

I fjol sprayade jag dessa med grundfärg sen på med svart sprayfärg.
Gick inte länge efter dagens första körning innan färgen började flagna och föll bort väldigt lätt, första bästa kvist som tog mot rutan så lossnade det färg.

När man lackar plast ska man göra på nått speciellt vis?

Nån som provat plast dip?

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
1. Man måste veta vilken sorts plast man lackerar på.
2. I regel kräver lacken "mjukmedel".

I ditt fall skulle jag rekommendera att du vänder dig till din lokala lackerare och frågar hur du ska nära dig åt. Eller ber dem lacka åt dig.

Plastidip tål nötning och vissa kemikalier dåligt men är en mjuk gummifärg. Lätt att bättra vid skav. Lägg tjockt som attan. Många lager.

MAarkus

Välkänd medlem
1 sept 2010
278
0
16
Älvdalen
Jag gjorde en ruta i plexiglas som ja lacka vit. Höll faktiskt riktigt bra, blev inga sprickor i lacken så länge jag hade skotern å de va iaf minst en halv säsong innan jag sålde den.
Ja slipa först med fint sandpapper.
Gjorde rent med t-röd.
Spraya på plastprimer och sist vit färg med en vanlig sprayburk

hampan

Aktiv medlem
15 maj 2012
64
0
6
Gräftåvallen/Sundsvall
Måste du lacka rutan?
På en skoter som jag hade för några år sen så köpte jag svart klisterark på ebay och satt dit. Som att tona en ruta fast med helt svart "klistermärke". Tar man bara tid på sig och blöter och värmer när man sätter dit så blir de bra. På min blev de toppen!

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Måste du lacka rutan?
På en skoter som jag hade för några år sen så köpte jag svart klisterark på ebay och satt dit. Som att tona en ruta fast med helt svart "klistermärke". Tar man bara tid på sig och blöter och värmer när man sätter dit så blir de bra. På min blev de toppen!
Har gjort så tidigare & rutan blev ju bra att ha så men inte rutsargen, det är egentligen bara den jag vill ha svart. Då den är grå sen tidigare på freeride 2014. Nåja nu är min svart och har flagnat =)

Rutan är svart för jag har filmat rutan. Egentligen skulle man ju ha lackat insidan på rutan svart då hade det ju aldrig kunnat nötas bort, varit svårare iaf.