Lössnömaskin för 40-50k

smasoval

Ny medlem
9 mar 2020
1
0
1
22
Jämtland
Tjenare! Vill köpa ny maskin till nästa säsong och är sugen på en lössnömaskin men ska även funka helt okej att köra efter led, har en budget på 40-50k ish. Vad skulle ni rekommendera?
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Om jag talar för BRP (eftersom jag har bäst koll på de skotrarna) så är både Ski-doo Freeride och Lynx Boondocker skotrar som går bra i lössnö men som även fungerar på led tack vara bra dämpare. Bör gå att hitta årsmodell 2014-2015 (rekommenderar årsmodell 2014 och framåt eftersom det är nyare chassie då) för kring 50000 kr. Sen beroende på hur mycket led du kör så får du göra avvägandet mellan Freeride 146" och Boondocker 3700 eller Freeride 154" och Boondocker 3900. Där de förstnämnda (kortare maskinerna) är något bättre på led, medan de sistnämnda (längre maskinerna) är bättre i lössnö. Tänker att du säkert är ute efter en 800 och bägge de där har då 800 e-tec, som verkar hålla rätt hyfsat men där vissa exemplar kan ta en del variatorremmar tyvärr. Både Polaris och Arctic Cat har sina motsvarigheter till Freeride och Boondocker och där är ju främst Arctic Cat väldigt hållbar vad gäller själva motorn.
 

jymy83

Aktiv medlem
18 feb 2016
61
13
8
Har själv bara ägt Arctic cat så har inte så mycket mer erfarenhet av andra skotrar, förutom att jag kört polaris och skidoo ganska mycket, men som Henriksson skriver så är nog Freeride 2014 uppåt ett smart alternativ. De tar sig fram bra i snön och efter uppdateringarna som kom då så har de fungerat stabilt, vad jag kunnat läsa mig till iallafall.

Om ändå Arctic Cat kan intresserad så skulle jag kika på M8000 modellen, och även där 2014 och nyare, tror du kan hitta en 2015 för budgeten och då får du även nyare sekundäraxel och kedjespännare mm.
Motorerna är skottsäkra och är variatorerna rätt justerade och tvättade ofta så äter de ingen rem heller. Men sen är det bra att kolla variator skicket om skotern har gått över 4-500 mil, brukar börja klonka vid start. Tycker de går bra i mjuk snö bara man ställer in boggien rätt och helt ok på led. Har iallafall inga problem att ta mig dit kompisarna åker och de flesta kör brp eller polaris.

Brp och polaris är lite lättare maskiner att köra som flyter på bättre på snön och känns även lättare, arctic cat är lite mer "stabil/tyngre" men gillar personligen det mer så de är nog mer en smak sak vad man gillar.