Lösnömaskin för 30-35k?

Larrekarre

Välkänd medlem
23 jun 2009
106
0
6
Hej

Tänker köpa mig en lössnömaskin till vintern.
Har runt 30-35k i budget och jag vill ha en skoter som går så bra i lössnö som möjligt som man kan få för den budgeten.

någon som har bra tips?

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Håller med jag också, RMK Edge. Det negativa är väl den äldre stilen på körställningen.
Finns ju både Vertical Edge och Escape, Escape är något lättad. På gott eller ont beroende på hur benägen man är att knäcka trailing-armar etc. ;)

Sen skulle nog jag satsa på en med 700cc motorn, relativt skottsäker och hade väl inte samma problem med vevstakar och VES giljotiner som 800:an.

SKS/Switchback kanske kan vara ett alternativ också. Går ju bra i lössnö men har lite uppvinkel bak i boggin för att vara smidigare på led.

Brukar dom ligga runt 30-35k?
Skulle faktiskt vilja ha en sån men de jag har sett på blocket hittills har varit aldeles för dyra, runt 40-50
Det borde gå att hitta sånna för strax över 30. Skulle säga överpris om folk sätter ut dom för uppåt 50.

För 50 får du ju en modernare maskin: http://www.blocket.se/vasternorrland/Polaris_rmk_900_42370356.htm?ca=5&w=3
Men 900:an var väl känd för bla. vibrationer och blev inte så populär.

Last edited:

Larrekarre

Välkänd medlem
23 jun 2009
106
0
6
Håller med jag också, RMK Edge. Det negativa är väl den äldre stilen på körställningen.
Finns ju både Vertical Edge och Escape, Escape är något lättad. På gott eller ont beroende på hur benägen man är att knäcka trailing-armar etc. ;)

Sen skulle nog jag satsa på en med 700cc motorn, relativt skottsäker och hade väl inte samma problem med vevstakar och VES giljotiner som 800:an.

SKS/Switchback kanske kan vara ett alternativ också. Går ju bra i lössnö men har lite uppvinkel bak i boggin för att vara smidigare på led.

Det borde gå att hitta sånna för strax över 30. Skulle säga överpris om folk sätter ut dom för uppåt 50.

För 50 får du ju en modernare maskin: http://www.blocket.se/vasternorrland/Polaris_rmk_900_42370356.htm?ca=5&w=3
Men 900:an var väl känd för bla. vibrationer och blev inte så populär.
Okej.

Den där rmkn du visade var fin föresten, skickar du mellanskillnaden som fattas så köper jag den gärna :)

Larrekarre

Välkänd medlem
23 jun 2009
106
0
6
Kom gärna med fler tips! Och argument om varför jag borde köpa just den lössnö maskinen för 30-35k