Längre bult till kedjespännaren!??

polaris_edge_600

Välkänd medlem
28 jul 2007
266
0
16
finns det att köpa någon längre bult till kedjehuset som man spänner kedjan med ? skotern är nerdrevad 2 kugg men kan dra bulten ända in fö hand, vet inte om den är nog sträckt..!

något tips på vad man kan lägga över hålet på luftburken så det inte kommer in snö i burken ?

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Gällande kedjan, så köp INTE en längre bult. Vinkeln på kedjan blir så brant så du får mycke högt slitage på kedja och drev, kommer sluta med att kedjan går av.

Du har 2 altenativ; Köp en kortare kedja eller korta den du har nu.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.560
425
83
Malå/Adak
Alternativt skifta även stora drevet så kedjelängden blir rätt, (med resultatet att den blir ännu lägre drevad)

polaris_edge_600

Välkänd medlem
28 jul 2007
266
0
16
kan väll ta bort nån länk från orginalkedjan istället ? man kan väll sätta tillbaka länkarna sen igen ?

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Kanske sträckarn som är slut??? Hade så i mitt kedjehus på en polaris... Öppna och kolla?
Sen att den är nerdrevad 2 kugg nu och allt annat är orginal är ju svårt att veta...
Kolla sprängskissar.. gämför... så vet du

Sen angående luftburk skydd så är det ju bara sätta över nå finmaskigt typ strymbyxa :)
eller kanske ett crossfilter och inte sätta olja.....

mickeh89

Ny medlem
12 feb 2009
2
0
1
hallå där! jag har precis ikväll haft samma problem! har drevat ner 2 kugg och kedjan som satt tidigare blir alldeles för slapp:s trots att den inte är slut. men jag har försökt få dit en kortare kedja utan att lyckats:s det blir då så tajt att man måste använda övervåld om man vill få dit den! min fråga är nu till er hur tajt ska det vara att få på en ny kedja på nya drev?!

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
hallå där! jag har precis ikväll haft samma problem! har drevat ner 2 kugg och kedjan som satt tidigare blir alldeles för slapp:s trots att den inte är slut. men jag har försökt få dit en kortare kedja utan att lyckats:s det blir då så tajt att man måste använda övervåld om man vill få dit den! min fråga är nu till er hur tajt ska det vara att få på en ny kedja på nya drev?!
Hur gjorde du? Satt dreven på plats och du försökte kränga på kedjan?
Annars går det lättare om man har dreven lösa och stoppar in dom i kedjan och liksom hänger på allting på en gång.

polaris_edge_600

Välkänd medlem
28 jul 2007
266
0
16
okej! tror det blir att kosta ner kedjan imorgon kväll, någon som vet hur många länkar man behöver ta bort?