Läckande oljetanklock ski-doo XP

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Hej!

Hur har ni fixat era läckande oljetanklock på XP?

Det ska ju finnas en aluminium insats att sätta dit, vart får jag tag på en sån i sverige?

MVH/Nicklas.

A

axelsson_vpg

Min läcker fan också, oljebunkenshålet är ju ovalt och dåligt... Aluminium grejen finns att köpa i Sverige för 180 kr, de var någon som länkade på denna sida för nån vecka sen.

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
ja det verkar som att dom flesta läcker... :(

180kr var ju inte så farligt :)

men var länkade dom till den där sidan där man kan köpa aluminium insatsen?

Vore snällt om nån kunde leta upp den tråden eller berätta vad jag ska söka på :)

MVH/Nicklas.

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Den funkar hyfsat men inte klockrent

Problemet varför det blir så är för att man dragit igen locket för hårt från första början så hållaren blir oval!

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Okej, får fundera på om jag ska byta lock eller köpa en insats då

Passar bensin-tanklocket på oljebehållaren?

Har endast sett bensin-tanklock som eftermarknads reservdel...dock kostar dom 195kr ex frakt så frågan är ju vad som är bäst.

/Nicklas.

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
Hade läckande oljelock på min tidigare rev, köpte nytt lock och det blev inte bättre!

Läste i en annan tråd att bensinlocket ska passa, och det ska tydligen funka bättre, men problemet är ju fortfarande att hålet är ovalt.

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
okj, jo jag har också hört att bensintanklocket ska passa bra på oljebehållaren men det är ju sant som du säger att det läcker pga att hålet är ovalt...

Ska försöka få tag på en sån där aluminium insats :)

ingen som tillverkar egna och vill sälja en?

/Nicklas.

larfre

Medlem
20 okt 2006
28
0
1
Falun
Tjena, hade åxo problem med läckage, mycket riktigt så var hålet ovalt och man såg tydligt hur locket vart snett mot behållaren sett, när man drog åt locket. Drog ett par varv med eltejp runt gängorna och vips så var problemet borta. Nu ligger locket helt plant mot behållaren och tätar.

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Vet någon varför det blir ovalt? Har hört att det är pga den stora original slutburken.. Jag har haft en lättviktsburk på min skoter helatiden, men min bror har original burken. Mitt hål är runt och fint, hans är ovalt, kan det stämma att det är pga värmen från slutburken?

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Drog locket lite lösare idag innan jag for ut och körde och nu läcker den inte, men man kanske ska testa med eltejp runt gängorna, bra tips :)

Det där med värmen är nog en rätt bra teori, original ljuddämpren är ju rätt så stor som sagt...

/Nicklas.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.561
426
83
Malå/Adak
Kan någon med fortfarande runt hål mäta innerdiametern i halsen på sin oljeburk? Min är 5mm oval/äggformad så vad diameter det var från början vette f.n.