Läckande kylarlock Indy 440 SKS -94?

petrho

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Hej!

Vet någon om det är ett "känt" problem att kylarlocket läcker vatten (ca 1-2dl/år). Verkar som den inte riktigt håller tätt?

Finns det någon lösning?

MVH Peter
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hmm

Är du säker på att det bara läcker vid kylarlocket? Kolla hur packningen i locket ser ut (om den är bakelitaktig eller upplöst och svampig så skaffa ett nytt lock). Kolla också anliggningsytan, att den är jämn och fin.
Och sök spår efter läckage (intorkade glykolrester) på andra ställen, dra efter alla slangklammer osv. Termostathus, vattenpump, avtappningspluggar, nipplar för tempgivare mm är andra tänkbara läckageställen.

 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Kylarlock

Har bytt tre kylarlock på min Indy 500 -93 tills
jag fick ett som fungerar bra. De började läcka
vid pinnen som går ned till nedre locket.Kolla
med Storuman de kan ha något nytt.
 

nissetuta

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Samma här

Hade samma problem. Det skvätte och stänkte om locket. Såg ut som om det läckte om toppen på motorn. Tog en polygrip och klämde på några väl valda ställen. Locket blev så pass tätt att jag inte brydde mig om problemet efter det.
 

zeke

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Hej,

Problemet med kylarlocken är ofta att de åldras och därför behöver bytas med jämna mellanrum. Jag tog och trycktestade mitt lock med firmans grejor och det höll knappt hälften av det tryck som det skulle klara enligt texten på detsamma. Köpte ett nytt för en 100-ring och nu är det kanon igen!

Har iofs en XLT, men problemet är densamma på alla modeller då det är fjädern och packningen som åldras.

//Rob



>Hej!

Vet någon om det är
>ett "känt" problem att
>kylarlocket läcker vatten
>(ca 1-2dl/år). Verkar som
>den inte riktigt håller
>tätt?

Finns det någon
>lösning?

MVH Peter