Läckage

gördis

Medlem
15 okt 2005
18
0
1
Varför fundera när det finns samlad expertis på forumet?

Jag gick igenom skotern idag (jag är totalt noob på motorer men jag lär mig något nytt varje dag). Har kommit fram att det läcker lite olja. På bilden har jag ringat in området. Jag tänkte börja med att byta dom fyra avgasfjädrarna. Är det nåt mer som jag bör göra? Räcker mina åtgärder eller skall jag fixa nåt klet?

PowderSpecial1

Semi PRO sledder
16 okt 2005
190
0
0
Boden
Det är inte packningen du behöver byta? Tror det ska sitta en därimellan.

Har nýligen beställt en till min gick på ca 450:-

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
48
Luleå
gördis skrev:
...
På bilden har jag ringat in området. Jag tänkte börja med att byta dom fyra avgasfjädrarna. Är det nåt mer som jag bör göra? Räcker mina åtgärder eller skall jag fixa nåt klet?
Fin bild! Bra fråga! :)

Jag har lite samma funderingar själv. Jag TROR dock (betoning på TROR) inte att det ska sitta någon packning mellan pipa och grenrör på Ski-doon. Satsa till att börja med på nya fjädrar. De kan göra otrolig skillnad. En nära bekant har precis (typ 1 vecka sedan) bytt dessa på sin MXZ och hela pipan sitter numera mycket fast till skillnad från innan då den rördes mkt lätt. Skulle det inte bli tätt kan du sedan köpa något packningsklet på tub som härdar och tål hög värme.

Ytterligare info (editerat i efterhand): Jag kikade i sprängskisserna och där syns ingen packning. Däremot står det att man kan applicera: "Sealant, Loctite 30542" för att täta.

Andra idéer någon?

Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
PowderSpecial skrev:
Det är inte packningen du behöver byta ?
Tror det ska sitta en därimellan.
Har nýligen beställt en till min gick på ca 450:-
Ski-Doo & LYNX använder INTE packningar där !!

Det du skall göra är att :

* Ta lös pipan slipa ( Rengör ) med smärgelduk inne i konan samt även på grenrörets kona.
* Tag en krafig tång och böj fjäderöronen bakåt litegrann på grenröret och pipan.
* Nya Original fjädrar

KLART !