Kylproblem

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Min Polaris 500 EFI har gått 1670 mil utan
större problem men förra vintern började den att gå varmare än vanligt.Förut gick den
på 40-50 grader nu går den stadigt på 70 och
då är det nära att lampan ska tändas. Vad kan detta bero på.
 

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16
Har du bestyckat om den sen förra vintern?, kan vara det men det finns många faktorer som spelar in.
 

500sp

Aktiv medlem
1 jan 2000
70
0
6
Bestyckningen kan det inte vara, det är ju en EFI. Har skruvat i kylsystemet? En kompis hade liknande problem som du och orsaken var luft i kylsystemet.
 

Reaper

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
Outlands S
kolla vattenpumpen och topplockspackningarna
dem krånglade på min xlt 580 och då mest topppakningarna men pumpen var rätt kass den med
 

500sp

Aktiv medlem
1 jan 2000
70
0
6
En av fördelarna med EFI är just att du inte ska behöva hålla på och byta munstycket beroende på väder och höjd över havet.Det är klart att du kan ju alltid montera trimchip. Därför är det knappast "bestyckningen" som det är fel på.
 

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16
Men, om du monterar en E-prom av värre modell, så den går smalare, har man inte bestyckat ner den då?
Du får ju ett lägre stycke bränsle, precis som när man anväder förgasare och byter munstycken.
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
vad är en e-prom? jag har en efi -92 som är slö när det är + grader, kan det hjälpa eller ska efi vara så eller finns det annat man kan göra, den får nog för mycket soppa.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jag bara undrar över en grej.
E-prom som du pratar om...är det kanske en felskrivning av EP-Rom (erasable programmable read-only memory), eller är det nåt annat?
 

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16
En del skriver EP-rom och en del E-prom, men eftersom man uttalar det E-prom, så skriver jag så.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det vanliga är att man skriver eprom (inget bindestreck, antingen enbart små eller enbart stora bokstäver).

Om man återgår till att skotern hade börjat gå varmare, det är inte bara så att kylartermometern visar fel eller termostaten har blivit underlig?
Prova att värma termostaten i en kastrull på spisen, tillsammans med en bra termometer, och kolla om den börjar öppna vid den temperatur som står på (eller står i verkstadshandbok).
Om termometern är en "mekanisk" sådan, med kapillärrör, kan du passa på och koka givaren till den samtidigt.
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Vad jag vet har inte 500an min någon termostat.(har aldrig öppnat kylslangarna)
Det enda jag själv kan tänka mig är att jag
fyllde på med propylen glykol en gång. Den kanske inte passar i aluminiumkylare med
etylenglykol. Ska riva ut kylarna och rengöra dem innan vintern.

 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är ingen fara att blanda propylen- och etylenglykol. Enda problemet är att det är omöjligt att bestämma fryspunkten med en glykolprovare när man har blandat.

Problem med blandning av olika kylvätskor kan uppstå för att diverse tillsatser som ska hindra avlagringar, smörja vattenpumpstätning mm inte kommer överens. T ex får den specialkylvätska som VW och Audi använder från '97 och framåt (G12, rosafärgad) inte blandas med andra kylvätskor - trots att den är baserad på vanlig etylenglykol.

Om du misstänker konstiga avlagringar, så töm kylsystemet helt och hållet, fyll på rent vatten, kör ett tag och se om vattnet blir grumligt.
 

Busken

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Boden
OJ har du kört så pass långt med den, imponerande.
Har du kollat stiften är de ljusare än vanligt ? det är så att dessa gamla fuji motorer med insprutning inte är direkt smarta jämfört med en bil om du tex inte bytt bränsle filter (2st) på hela tiden så börjar nog bränsle trycket att sjunka lite och det kan inte hönsjärnan i insprutningen kompensera för.
Men det kan lika gärna vara vatten pumpen som börjar lämna in ta lös den och kolla om den börjat glappa, om topp pakningen börjar läka lite grann så kan samma fenomen uppträda.