KYLNINGSPROBLEM ROTAX

zundappracer

Medlem
2 okt 2005
10
0
1
ö-vik
hej, har en skidoo rev 800 06a med en 03as motor. jag just satt i motorn, men nu går den för varm på ca 5min påtomgång. har ingen termostat, har plugga slangen mellan termostatlocket och behållaren för att allt vatten ska gå ner i kylaren, men tunnelkylaren blir inte varm, men blåser man in kylarslangen är den inte tät. vattenpumpen fungerar. har någon, någon ide?:wondering: mvh

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
har du nån slang bak i tunneln?,annars öppna utgången på kylaren och se om det cirkulerar annars så får du pröva att trycksätta hela systemet med tryckluft,alltså håll för avluftningen och sätt en trasa för hålet där expansionslocket ska sitta,sen blåser du med tryckluft ganska hårt och rycker bort,då pressar du ur luften ur kylaren,eller lyft eller placera fronten högt på skotern,luften vill ju vandra uppåt

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
När man luftar kylsystemet ska man alltid placera fronten högt, skidorna ca 50-60 cm över marknivå. Sedan kör man motorn tills det börjar bli obehagligt att ta på tunnelkylaren. Håll koll på kylvätskenivån hela tiden. Efter det vill BRP också att man varvar några ggr till runt 6000-7000 rpm. Kolla och justera sedan nivån. Klart!

Men kolla och sätt i termostaten. Utan den så tar det längre tid för motorn att bli varm och får svårare att hålla drifttemperaturen, vilket medför högre soppaförbrukning och större motorslitage. T.om större risk för kolvnypning då kolvarna utvidgar sig snabbare än cylindrarna.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Biltemas vacum fyllare är klockren. Suger ur all luft så det blir vacum i hela systemet. sen suger den själv i sej glykolen. behöver knappt efterfyllas =)

zundappracer

Medlem
2 okt 2005
10
0
1
ö-vik
tack för alla svar!
jag har provat att hänga upp nosen ca 1.5m för ev luftfickor i tunneln, jag har spolat systemet med vatten från vattenpumpen, runt och tillbaka till pumpen, därefter sattihop skiten igen. allt under det att skotern stod med nosen uppåt.
jag har startat och den går för varm ändå, slangen från termostathuset baktill kylaren bakom luftburken är kall, men som sagt, vattenpumpen fungerar, jag har aldrig vart med om något sånthär, jag har jävlats med detta hela dagen, tömt och fyllt, kollat och prövat. detta är kanske min 6.e rev modell, och som ni alla brp ägare vet så får man skruva i varenda en! eller är jag ensam med detta oflyt? ;)
nä skämt och sido, jag har fått lyfta ur motorn på många av dom jag har haft med aldrig att detta har varit ett problem,
jag har pluggat slangen mellan termostathuset och "burken", detta har jag aldrig heller behövt göra, det har bara fungerat trots att jag inte haft någon termostat tidigare heller, har ni några andra idér? Med Vänlig Hälsning