kylarvätske läckage

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Hej! kamratens fusion 600 h.o började äta kylarvätska för någon vecka sedan. man hann köra ca 3 minuter så var behållaren tom. hur kan detta vara möjligt på en -06:ans maskin som är mkt lite medkörd?! i vilket fall som helst så skulle ja behöva åtdragningsmomenten till toppen. Någon som vet dem?

Mvh. christoffer

4stroke-rider

Välkänd medlem
15 feb 2009
232
0
16
västernorrland
SPARK PLUG 18 ft-lb (24Nm)
CYLINDER HEAD 22ft-lb (30Nm)1,3
BLEEDER SCREW 70 in-lb (8Nm)
THERMOSTAT HOUSING 9 ft-lb (12Nm)
WATER TEMPERATURE SENSOR 18-40ft-lb
(24-54Nm)2
WATER INLET PIPE 75ft-lb (102Nm)2
DETIONATION SENSOR 168 in-lb(19Nm)
CYLINDER BASE NUTS 32 ft-lb (43Nm)3
EXHAUST VALVE COVER BOLTS 12 ft-lb (16Nm)
EXHAUST VALVE NUT 144 in-lb (16Nm)1
EXHAUST MANIFOLD BOLTS 22 ft-lb (30Nm)
CARB ADAPTER BOLTS 108 in-lb (12Nm)
OIL PUMP MOUNTING BOLTS 7 ft-lb (9Nm)
CRANCASE PLUGS 10ft-lb (14Nm)2
WATER PUMP IMPELLER NUT 120 in-lb (14Nm)
WATER PUMP COVER BOLTS 108 in-lb (12Nm)
CRANKCASE 6mm 9ft-lb (12Nm)1,3
CRANKCASE 8mm 22ft-lb (30Nm)1,3
CRANKCASE 10mm N/A
ENGINE STRAP to CHASSIS NUT 18ft-lb (24Nm)
ENGINE STRAP to ENGINE BOLT 45 ft-lb (61Nm)
STATOR BOLTS 60 in-lb(7Nm)1
TRIGGER COIL BOLTS 48 in-lb (5Nm)
FLYWHEEL 90ft-lb (122Nm)1
RECOIL CUP BOLTS 108 in-lb (12Nm)
RECOIL COVER COLTS 108 in-lb (12Nm)
DRIVE CLUTCH BOLT 50 ft-lb(68Nm)
7/16” ENGINE MOUNT STRAP BOLTS 45 ft-lb (61Nm)
REAR MOTOR MOUNTS BRACKET 29 ft-lb
(39Nm)
FRONT MOTOR MOUNT PLATE N/A

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
tror inte den läcker in till cylindern isf..då hade den nog antingen skurit för längesen eller gått som skit..då de är ganska mkt vätska som ska försvinna 1 minuten...

har han haft isär maskinen?
typ renovering av motor
tömt systemet?
då är de inte omöjligt att de är luft i maskinen och den blir avluftad och genom detta suger den glykol.. annars borde de vara blöta fläckar lite varstans där den står...

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Min polaris ryker lite väl mycket vit rök tycker jag. Fick höra att det kunde vara vatten i soppan eller att den läckte kylarvätska. Hur kan man kolla sånt? Går den som skit om den tar in kylarvätska oavsett om det är bara lite? Den går fint i övrigt men som sagt, ryker lite mycket enligt mig..

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Min polaris ryker lite väl mycket vit rök tycker jag. Fick höra att det kunde vara vatten i soppan eller att den läckte kylarvätska. Hur kan man kolla sånt? Går den som skit om den tar in kylarvätska oavsett om det är bara lite? Den går fint i övrigt men som sagt, ryker lite mycket enligt mig..
Ja om det är kylarvätska är ju lätt att kolla.....om det inte blir vatten under skotern någonstans men det försvinner vatten i nivåbehållaren kan det mycket väl vara så att det försvinner in i motorn någonstans och blir till ånga(vita röken) Om det är vatten i soppan lär det ju märkas nästa gång man tankar.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
men om de är så pass mkt att de är hela tanken efter 3min så är de ganska mkt :p vilket är typ mer glykolförbrukning än soppa förbrukning.och de bör göra så att motorn går riktigt skit..ett tips är att kolla ifall den läker nånstans under skoter..brukar bli ganska stora pölar om de läcker..

men iofs inte så mkt jobb att släppa toppen och kika så de är bra dära..tex o.ringar osv..men kom ihåg att släppa ut en del vatten så du inte tappar ner de i motorn så de hamnar i blocket..då äre bara vända skotern upp å ner å börja dra så du får ut skiten:)

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
jo vi tog loss toppen igår och det har sluppit in kylarvätska i vänstra cylindern. toppen var helt ren utan sot. likadant tändstiften och kolven var också ganska ljus. dock inga skråmor i cylindern . den gick lite dåligt på tomgång men vid full gas gick den hur bra som helst. förutom att den rökte som bara den :D ändå väldigt märkligt fall. det är ju ändå en 06:ans maskin :S Tackar för momenten!

Mvh. Christoffer