kyl element under fotsteg eller i tunnel vad är bäst?

jonny

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
skellefteå
undra för jag håller på med min polaris och där sitter dom under fot stegen och jag undrar bara om det är bätre att ha dom i tunneln. om så är fallet är det svårt att he dom i tunneln eller byta till ett som sitter i tunneln. jag har isär hella skoter och ska förlänga och höja och gå igenom hela skoter så den är redan i delar!
 

Bnht

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Mina erfarenheter.....

Har haft en Polarsi RXL SKS 1992 och några andra maskiner där kylarna finns såväl i fotstegen som i slutet av bandtunneln. För min del har de haft benägenheten att bli varma under vårkörningen, framför allt vid skare och när det är plusgrader. Fördelen som jag såg det var fotvärmen, framför allt vid mycket kalla dagar.

Har nu en Lynx 700 ST-01 med en lång kylare under hela bandtunneln och det fungerar mycket bra, minskar också känsligheten vid påkörning mot sten eller liknande eftersom kylarna inte ligger så utsatta. Skulle nog försöka montera kyllösningen i bandtunneln om jag hade maskinen nedmonterad.
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Kylare

Tänk på att det blir mindre plats för högkamsmatta
om du sätter kylaren i tunneln.Fördelen med att
ha kylarna under fotstegen är att när den går varm
lägger man bara upp snö på fotsteget.Sätter man ett skydd längst fram är risken liten för skador.