Kromlegerad cylinder

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Jag kollade upp ena cylindern i dag eftersom att den börjat läcka kylarvätska nere vid cylinderfoten, och det var ingen vacker syn!

Jag har nyss köpt skotern och säljaren sa att det nyss var bytt kolvar på den så jag trodde att jag skulle slippa krångel med den biten i.a.f., men han har tydligen bara köpt nya kolvar och tryckt in dom utan att göra något åt cylindern.
Och det efter att stora bitar lossnat från kolven!
Så nu är det fullt med aluminium fastkladdat på väggen, det hade väl gått bra om det varit en gamal hedlig järn-cylinder, men nu är den ju "Kromlegerad"...

Så frågan är: vad gör man?
Jag vill så klart komma undan så billigt som möjligt, men dom går väl inte att bara hona upp?

Som kuriosa kan jag meddela att anledningen till att det läckte kylarvätska antagligen var att cylindern inte var ordentligt fastskruvad!
Tråkigt att man ska råka ut för såna här säljare, det är ju inte så lätt att upptäcka sånt här heller...

Förresten, en fråga till också:
Att det är kromlegerade cylindrar läste jag i RINAB-katalogen, betyter det att det är nikasil-beläggning i dom eller?
 

Brannmark

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
45
Kalix
Hmmmm....

Skulle tro att skadorna har uppkommit innan du köpte maskinen.... Inte pga läckage av kylar vatten.... Om den nu inte nöp innan du lyfte på cylindern vill säga...

Skulle tro att du blivit blåst av en lirare som fick motorn att skära, han insåg att nikasilen / hård förkromningen var skadad och klämde bara dit en ny kolv och sålde den innan den skulle rasa igen....

Hård förkromning är en typ av Nikasil, dock mycket mer skör vid tex nypningar. Dvs, den spricker lätt.

Cylindern måste du skicka iväg på omläggning eller montering av ett stålfoder.

/Brannmark
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Ja, visst har jag blivit blåst!
Han visade kolven som gått sönder och det hade lossnat bitar från toppen av den, så det såg ut som att det var själva kolven som varit orsaken och inte att den gått varm eller något sånt.
Så jag tyckte att det verkade OK, sånt kan ju hända men då förutsätter man ju att cylindrarna också är tillfixade när han satte i dom nya kolvarna.
Men som sagt, visst har det gått till som du skrev... :-(

Jag tänkte ringa Arctic-handlaren i morrn och höra om dom har någon lösning på problemet.
Eller ska man höra sig för någon annanstans?
Och till sist vad kan det gå lös på att få ett nytt lager nikasil i den?
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
aluminiumresterna går att få bort med saltsyra eller....nu blev jag osäker,var det kanske svavelsyra...
 

RacerX

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
Jag skulle tro att kolven har gått pga av att kolven var för liten. Dvs det blev för högt glapp i cylindern mot kolven så att den började vigrera och i och med det så sprack kolven!!!
 

Brannmark

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
45
Kalix
Din Artic handlar kan säkert fixa ditt problem, alu resterna går att ta bort med saltsyra, dock brukar även hårdförkromningen också blivit skadad. Men du kan ju prova först med salt syra så ser du om belägningen har släppt.

Om du vill hitta någon annan än din lokala artic handlare så rekommenderar jag dig att titta på annons sidorna i vilken skoter tidning som helst. Finns ett företag som heter Björn någonting racing konsult som bara håller på med dessa typer av lagningar. Dock blir du utan cylinder ett bra tag, då detta arbete inte utförs i sverige pga våra miljö regler.

/Brannmark
 

gustav

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Antar att du har en Wildcat. Arctic har kört med Nicasil länge (tror det var med på El Tigrén redan på 70-talet). Mig veterligen finns ingen som kan lägga nytt Nicasil i Sverige, så cylindrarna skickas till England eller Belgien..... Kostar ca. 2.000 kr per cylinder.

Jag föreslår att du kontaktar någon skoterskrot (Storuman, WST mfl.), och köper en beggad cylinder. Eller så lusläser du "Delar säljes" annonser på t.ex. Blocket.

Lycka till

 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Jo, det är en wildkisse det är frågan om.

2000:- lät ju inte allt för farligt, det är väl ungefär lika mycket som man får en begagnad cylinder för och när den är omnikasilad är den ju som ny igen!
Jag har ringt runt på skrotarna utan någon vidare lycka, det var bara luleås som hade en omfodrad 650-cylinder som dock hade nypit så det fanns lite repor i den...
Känns ju inte så lockande även om den bara skulle kosta en tusing.

Jag har dock inte fått tag på närmaste Arctic-handlare så är det någon som har nummer eller web-adresser till andra företag som kan fixa in lite nytt nikasil så vore det bra hjälp om ni skrev dom här.

Jag har pratat med förre ägaren och antingen är han en bra skådespelare eller så visste han inte i vilket skick cylindern var eftersom att det var en kompis till honom som bytt kolvarna.
Han sa dock att kompisen honat cylindrarna och har han gjort det så är det väl inget nikasil i någon av dom.
Syns den här nikasil-legeringen på något sätt?
 

perl

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Tvätta bort aluminiumresterna med saltsyra det brukar inte vara några repor under aluminiumen!!
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Var försiktig för är det skador under alu beläggningen så äter saltsyran upp själva
cylindern. Tror Björn tar ca:2200 per cylinder men det beror på om det är stora skador på cylinderväggen,kostar det lite mer.Men dom blir som nya Kompisen fick sina nyligen.Så man får väga in det jämfört med beggade cylindrar som antaglige har levt ett hårt liv. :)
mvh: Bosse.......
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Nog är det värt att lämna in cylindrar på omnikasilning, även om dom är riktigt slitna så blir det inte så mycket dyrare än att köpa begagnat.
Och som sagt så kan ju den vara på gränsen på slutkörd också, om man överhuvudtaget får tag i någon, jag gjorde ju inte det i.a.f...

Så jag ska skicka iväg min i morgon men det är inte den här "Björn" som får äran att fixa den utan ett företag som heter "Blixtens Racing".
Det kan väl inte vara så stor skillnad på kvalite'n på en sån behandling så jag gick på priset, snål som man är...
Dom skulle bara ha 1750:- om det inte var så mycket repor, måste det svetsas så skulle det bli dyrare men det blir det ju vart man än vänder sig.