krängningshämmare?

Goatfactory

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
<center><font size="1" color="#ff0000">Meddelandet senast ändrat den Oct-10-01 Kl 10:57 PM (GMT)</font></center>

Min nyinköpta skoter saknar ovanstående, kan det verkligen vara meningen? den skulle tydligen blivit borttagen vid byte till Engan stötdämpare..
Säkert nåra som får sig ett gott skratt men det bjuder jag på (= .

just ja... det var en ski-doo formula 92:a

är det verkligen ingen som vet? jaja jag får väl beställa ett stycke stag och testa mig fram då )=



 

lunkan

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
krängningshämmare

Jag pratade med en crossförare son tagit bort dom och han sa att dämparna jobbade bättre då. Har sett flera som gjort det på lynx enduro och den skulle visst bli mindre "tippig"
 

ante3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
65
0
0
Jodå..

Är både för och nackdelar med det. Beror på hur du kör och på vilka leder.. Om din maskin är injusterad UTAN hämmaren kommer den bli MKT hård om du sätter dit en utan att ändra resten! Utan hämmare går maskinen som en gud när det är storguppigt å ojämnt fördelade gupp. Plockade bort min i och med omschimsning, satte alldrig tillbaka den.. Fast maskinen "rullar" klart mer. Smaksak..
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Om dämparna är justerade för att funka utan krängninghämare, vilket verkar troligt med engandämpare, så låt den vara utan. Jag har kört en säsong utan nu, helt underbart. Jag kan på rak arm säga att jag hade slagit runt åtminstone vid tre tillfällen om jag hade haft en krängningshämmare monterat. Vid ett tillfälle så böjde jag det nedre, tjocka, staget på min G-type. Den bottnade fruktansvärt hårt på en sida när jag körde på en sten utanför spåret. Jag och skotern fortsatte rakt fram som om inget hade hänt.
 
D

Dr_Kjelle

Som de åvanstående personerna skriver så är det både för och nackdelar med att ha en krängningshämnare. Kränginshämnarens uuppgift är att inte skotern ska åka på en skida igenom snabba kurvor. Krängninshämnaren har samma uppgift som på en bil. När du kommer i en låt säga höger kurva så kommer ju den vänstra dämparen att tryckas ihop något(man burkar åt höger)och om man då kör fort kommer högerskidan att komma upp i luften. men med en kränginshämnare så kommer högerskidan att pressas nedåt. Jumer den andra dämparen trycks ihop desto mer jobbar kränginshämnaren på att "jämna ut". Fördelarna utan kränginshämnare är att dämparna inte kan jobba "självständigt"med krägninshämnare. om du kör på en led med mycket gupp och olika stora gupp på varje sida kommer din skoter att kännas enormt tippig och guppig... jag har själv demonterat kränginshämaren
 

Jörgen2

Semi PRO sledder
1 jan 2000
25
0
0
Jag har prövat att åka utan på min Enduro 01 och den blir mindre vickig i böjar o kurvor men dämparna fram är inte anpassade efter att åka utan, jag rekomenderar att låta dom sitta kvar fast det är ju bara att prova att åka utan, det är ju enkelt att de-mont hämmaren.