Kortslutare i gashantaget?

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Tror denna sitter även på den nyare skotrarna.

i fall trottlar eller gaswire fryser så känner denna kontackt av reglaget och bryter tändningen.

(Typ)
 

cougar_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
ja kanske
som yamahas t.o.r.s. ungefär.
men på arctics finns det inga givare på förgasarna. och det går inga fler kablar från handtaget än den till nödstoppen
så hur vet strömbrytaren om trottlar eller wirar har kälat?

 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Jo för att om gaswiren kärvar så dras inte reglaget tillbaks i framkant å då ligger inte reglaget mot brytaren.

Om du går ut å kollar på gasreglaget så förstår du nog.

Vet inte hur jag ska förklara.
 

cougar_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
ja så är det men när man gasar på så släpper ju kontakten borde inte skotern stanna då?
 

The Duke

Välkänd medlem
1 jan 2000
106
0
16
Jag vet inte hur det serut/fungerar på AC men på Polaris kan man kolla att det fungerar.
Genom att dra gasreglaget mot sig medans man provar att gasa, då ska tändningen brytas
 

snowman

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
det finns två kontakter på gashantaget en sitter mot sprinten som ledar tummgreppet och en sitter intill gasviren.nån av kontakterna måste alltid vara intryckt..
om trottel eller viren fryser och du då släpper gasen så är ingen av dessa kontakter intrykta och tändningen bryts..vissa modeller har en av kontakterna nere vid förgasarna...
 

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
På Yamaha så klipper den inte tändningen helt utan den sänker den till runt 3000 rpm.

Så länge man inte har släppt gasen helt så går det att köra som vanligt men efter att man har släppt den så går TORS:en in. Brukade hjälpa att stänga av motorn och pressa gasen i botten och sedan släppa den hastigt några gånger.

Hade en EXII-91 och TORS:en räddade mig en par gånger från riktiga åkturer :)

.___
/ __\
\__ \
/___/teffeMeLloydn