Kompression i en Pro x2 600?

jNs

Välkänd medlem
28 nov 2006
134
0
6
34
Kramfors
Tjena! är i lur på att fara och köpa en pro x2 600 -04 nästa helg om allt går som jag vill. tänkte ta med en kompmätare och undrar lite hur många kilo tryck man kan förvänta sig om kolvar+ringar är i bra skick?

Mvh Jonas

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
ligger säkert på mellan 7 och 9 skulle jag tro =) viktigast är att cylindrarna har ungefär samma tryck, inte trycket. Om det inte är alldeles för lågt försårs.

jNs

Välkänd medlem
28 nov 2006
134
0
6
34
Kramfors
Jo, att det ska va jämt är ju solklart, tänkte mer på hur högt tryck ett friskt exemplar har :) tack för hjälpen

Lever för SNÖ!

Välkänd medlem
19 okt 2008
172
0
6
kalix-nyborg
Borde då ligga över 9, min tjej hade en xc 600 -99 å den låg på 9,2 exakt. Å den skotern hade mycket mycket mil på nacken, men som någon skrev, mest noga de är lika i båda.

jNs

Välkänd medlem
28 nov 2006
134
0
6
34
Kramfors
Den har 480 mil på mätaren och den hade runt 8kilo i komp varm och 8,5 kall. blev köp

EDIT:Lever för snö; men kompet är ju också beroende på cc och modell? en kompis mxz 700 hade något på 10-11kilo men då är det ju större motor med.

Last edited:

jNs

Välkänd medlem
28 nov 2006
134
0
6
34
Kramfors
kunde inte editera föregående inlägg , men är det som så att det är beroende av kubik och modell med?

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Lånar tråden lite, vad anser ni att rek. komprision i en pro x2 800 har ?
Min hade 9kg på båda burkarna och 415 mil på mätarn, nått att oroa sig för ?

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Har samma skoter med 414 mil på mätaren . och jag mätte 12 i min :O
fräsch pikadoll alltså.
Var någonting gjort åt din motor ? tycker om den har gått 415 mil så ska väl äändå inte kolvar börja ge upp så tidigt, beror ju på körstil naturligtvis

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
fräsch pikadoll alltså.
Var någonting gjort åt din motor ? tycker om den har gått 415 mil så ska väl äändå inte kolvar börja ge upp så tidigt, beror ju på körstil naturligtvis
näe inget är gjort, Men första ägaren var en gubbe och han hade låtit sin kärring köra den i ca 370 mil, satt antar att den är lungt körd iaf då.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
kunde inte editera föregående inlägg , men är det som så att det är beroende av kubik och modell med?

njae... storleken brukar inte göra så mkt.de är toppen (komp förhållandena som styr värdena) "rätta mig om jag har fel"

en standard maskin som har fräscha kolvar ska ha kring 9-9.5 i komp... då är kolvar och ringar så gott som nya..

även Pro maskiner ska ha där ikring har ja för mig..

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
njae... storleken brukar inte göra så mkt.de är toppen (komp förhållandena som styr värdena) "rätta mig om jag har fel"

en standard maskin som har fräscha kolvar ska ha kring 9-9.5 i komp... då är kolvar och ringar så gott som nya..

även Pro maskiner ska ha där ikring har ja för mig..
min hade ju 12 (pro x2 800 ) , gör trimpipor nån skillnad kanske ?

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
min hade ju 12 (pro x2 800 ) , gör trimpipor nån skillnad kanske ?
tycker jag inte,(tror) , kanske har nöpit eller nått förut men dom inte sagt det och satt på nya kolvringar /kolv, vad vet man planad topp kanske.. blev lite snopen när min bara hade 9 och din 12:hmmmm2:

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Min var "varm" körde den utifrån och in i garaget, motorn hade gått ett tag iafl:ciao:

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
..mäta först kall, utan tändning, tejpa gasen mot styret och dra tills mätarnålen stannat.
..låt sedan motorn bli varm och god, vanlig bruks temp, sedan samma sak igen
slå av tändningen tejpa gasen mot styret och dra tills mätarnålen stannat

så har ni 2 (4värden) som inte ska diffa förskräckligt mot varandra

kan låta som att man tokflödar motorn med allt detta tomdragande, och för somliga kan de mkt väl var så, men detta är de rekommenderade sättet att göra enl. instruktion.--

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
..mäta först kall, utan tändning, tejpa gasen mot styret och dra tills mätarnålen stannat.
..låt sedan motorn bli varm och god, vanlig bruks temp, sedan samma sak igen
slå av tändningen tejpa gasen mot styret och dra tills mätarnålen stannat

så har ni 2 (4värden) som inte ska diffa förskräckligt mot varandra

kan låta som att man tokflödar motorn med allt detta tomdragande, och för somliga kan de mkt väl var så, men detta är de rekommenderade sättet att göra enl. instruktion.--

men asså hänger inte med?:p man kan ju inte mäta med tändning:p då stiften är urdragna? och man får ju inte mer/mindre komp bara för att den är avslagen?=)

de där mer att man ska ha fullgas är för att man ska uppnå snabbt toppvärdet då motorn drar i sig mer luft snabbare..annars får man dra nåra gånger:)