Kolvsmältning Rotax!

1 jan 2000
0
0
0
Då var man där igen! Kolv på mag-sidan är obefintlig ovanför övre kolvring. Kan någon
ge mig tips om möjlig orsak? Denna gången klarade sig loppet, men fullt med kolv-partiklar i vevhuset! Har jag för mjuka stift? Fungerar inte kylningen? Är det för små munstycken? (Har orginal)
 

Mach Z 99 RER

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
Det kan være: vann i bensinen, (ikke lagre med noe annet enn full tank), for mager blanding, mye snø i luftintaket, hard kjøring og rusing av kald motor, for kaldt (gir mager blanding), feil med vannpumpa mm. Hvis du har skjært før, ble sylinderen behandlet før du satte i nytt stempel? Mange muligheter her..
 

hooper

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
63
Hap-da
[Uppdaterat: Senast editerat den 12-Jan-03 kl 06:38 PM (CET)]Garanterad spikning.Orsaken är tjuvluft eftersom du har org.munstycken.
Kan vara packbox,vevhuspackningar eller mest vanligt;förgasargummit.Vid kallskärning (snö i intaget eller ej varmkörd)så smälter inte kolven!
 
1 jan 2000
0
0
0
[Uppdaterat: Senast editerat den 13-Jan-03 kl 09:49 PM (CET)]Du verkar vara på rätt väg, har rivit motor
för att göra ren vev från kolv-flisor.
Skall byta vevhus tätningar samtidigt.
Fick lite ideèr när blocken ligger där och ropar på "millionvarvarn", är det någon
vinst med att snygga till inloppet i blocket.
Som det är nu verkar det inte vara optimalt,
(orginal jutning alltså)skall man "fräsa" bort kanter och hinder.
Vet någon!

Följetången fortsätter!
Rivit blocket, ett fel hittat, packbox mot
tändplattan total slut! I princip öppet hål
ut. Sedan kom nästa lyckliga uppenbarelse,
alla 4 (fyra) yttervevlager totalt rena på
kulstyrning,(plasten som håller kulorna på sin plats)vilket inte fått motorn att må bättre. (den som faktiskt gått riktigt bra)
Har hört lite "rassel" senaste säsongerna, men inte lokaliserat detta föränn nu!
Tur att den stannade på gården!
Ett litet misstag begicks när blocket delades,har någon koll på "noll-läget" för sliden, glömde märka!