Kolvbyte

Mikael_S

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Umeå
Hej
Jag håller på byta kolvar på min A-C EXT550 -92 och har köpt sno-pro kolvar. Och eftersom jag aldrig har bytt kolvar tidigare så undrar jag om det spelar nån roll vilken väg man sätter kolvringarna eller om det är nån skillnad på dom två, t ex om en är tänkt att sitta längst ner eller tvärtom. Jag ser då ingen skillnad på dom men jag tänkte kolla här innan jag monterar ihop det.

Tacksam för svar.

Mvh
 

med9999

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
[Uppdaterat: Senast editerat den 22-Sep-03 kl 02:26 PM (CET)]Viktigt att tänka på är att vända kolvarna åt rätt håll så att öppningarna för kolvringarna inte hamnar mitt i en kanal. Det finns en pil på toppen av kolven som talar om hur den skall monteras.
Hona/hena cylindrarna är också bra för att slita in dom nya ringarna.
 

Mikael_S

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Umeå
Hej, Tack för svaret. Jo, jag har honat cylindrarna och kolvarna har jag räknat ut hur dom ska sitta, det är bara kolvringarna jag funderar över nu. Går dom att vända fel??
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Dom ska inte gå att vända fel, sätter du dom fel så går dom ju inte in i stopp pinnen på rätt sätt, och då får du aldrig in den i cylindern. Det borde inte spela någon roll vilken av ringarna du sätter uppe eller nere..
 

Mikael_S

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Umeå
Hej
Dom går ju att sätta upp och ner men det kanske inte spelar nån roll heller, dom ser ju som sagt likadana ut på bägge sidor. Ursäkta min osäkerhet men jag vill vara säker på att jag monterar ihop allt rätt.

 

med9999

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Mina kolvringar var svagt fasad på ena sidan och det spelade roll om man satt dom 'upp och ner'. Det märktes dock genom att dom blev svåra att trycka ihop och det gick helt enkelt inte att få kolvarna i cylindern. Om jag inte missminner mig var det översidan som var svagt fasad inåt, men jag kan minnas fel. Det var ett par år sedan.