Kolvbyte Snopro 600sx -10 vilka kolvar funkar??

gaviksbo

Medlem
23 nov 2010
23
0
1
Kramfors
Halloj,
Har börjat titta på nya kolvar till sx’n här i sverige och på ebay.
I Sverige finns det AC original (3007-734) för 5000kr eller Wössner (art.nr K7054DA-2) för 3500kr.

Via ebay finns Suzuki kolvar (12100-87K10)(ej fått svar än om det är standard till sx) för ca 1060kr + tull/st

Är det någon som testat annat än original kolvar till dessa maskiner? Eller har beställt via ebay och kan berätta om vad slutpris och kvaliten va som?
Sökt genom google men hittar inget konkret alls.

Tack på förväg, Dan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Köp aldrig smidda kolvar som Wössner och wiseco är gjorda av undantag om motorn i fråga är känd för att spräcka kolvar. De skär för lätt och tappar ringstoppen lättar än gjuten kolv och just Wössner har haft ringflutter problem tidigare vet ej om de fått bort det nu.
Bästa piratkolvar är
  1. Pro-x från holland gula kartonger de är lika bra som org kolvar.
  2. Spi som du hittar på ebay kan va lika bra som Pro-x men jag sätter dem som tvåa för säkerhets skull.
  3. Snopro kan du köpa också men de har haft kolvringar som slitits fort förut för 10 år sedan de kan ev va bättre nu.
Blixtens Racing tar hem eller har Pro-x hemma och han hade svinbra pris. OBS även om du inte hittar pro-x kolvar på Pro-x hemsida så brukar de finnas ändå om man kollar ebay eller Blixten.

Jag hittade bara spi i brådrasket på ebay men du kan ev hitta pro-x också där.
 

gaviksbo

Medlem
23 nov 2010
23
0
1
Kramfors
Köp aldrig smidda kolvar som Wössner och wiseco är gjorda av undantag om motorn i fråga är känd för att spräcka kolvar. De skär för lätt och tappar ringstoppen lättar än gjuten kolv och just Wössner har haft ringflutter problem tidigare vet ej om de fått bort det nu.
Bästa piratkolvar är
  1. Pro-x från holland gula kartonger de är lika bra som org kolvar.
  2. Spi som du hittar på ebay kan va lika bra som Pro-x men jag sätter dem som tvåa för säkerhets skull.
  3. Snopro kan du köpa också men de har haft kolvringar som slitits fort förut för 10 år sedan de kan ev va bättre nu.
Blixtens Racing tar hem eller har Pro-x hemma och han hade svinbra pris. OBS även om du inte hittar pro-x kolvar på Pro-x hemsida så brukar de finnas ändå om man kollar ebay eller Blixten.

Jag hittade bara spi i brådrasket på ebay men du kan ev hitta pro-x också där.

Jag har sökt, sökt o sökt.
Hittar endast wössner o original.
Pro-x har jag inte alls funnit, tycker nån borde juh ha varit i samma sitts och vet nått?
Känns rätt osäkert att beställa kolvar från japan utan att veta till 100% om det är rätt.

Det är fel kolvar du länkade till.
Dessa kolvar sitter endast i snopro 600sx/xc/zr6000 2009-2016 (crossmaskin)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Oj är de specialkolvar för den maskinen då blir de svårt hitta pirat men ring Blixtens racing får fram pro-x kolvar om du har tur (troligen inte) Men ring han svarar dåligt på mail.
Länken nedan är org kolvar från ebay är de rätt kolvar? De blir inte billigt för lägg på 30% moms men de är väl billigare än beställa org här i Sverige? D är inte otroligt de går köra piratkolvar från vanliga motorerna om nu borret är samma? På bilden kan jag se två olikheter på sx kolvarna mot vanliga och de är ett urtag på kolvens insugssida typ som när man jackade kolvar på mopeden de är även bara en kolvring. Den där luckad kan du köra utan de ger varken till eller ifrån, tanken med den va säkert att få ner lite extra soppa i vevhuset för extra smörjning kylning men de är inte så viktigt om man kollar bestyckningen efter man monterat "vanliga kolvar" så den inte går för snålt bara. Och enkelringen är enbart för att ge mer effekt så dubbla ringar funkar bra ändå. Men de man inte ser eller vet är om kolvrinsstoppen kommer gå mellan boostport och första överströmmare och man vet inte om domen höjden är högre på sx? Man törs inte köpa vanliga kolvar innan man hittat någon som satt i det utan större moddar eller måttliga förändringar. Sök på USA forum Hardcore sledder som ex där måste någon ha koll på det.
Om du hittar info om att de går köra vanliga kolvar så skriv här om det.

 
Last edited:
Reactions: gaviksbo

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De verkar som de inte går kölra vanliga motorns kolvar för de har inte samma kolvbults dim ens 20mm vs 22mm! Och sx motorn har höjda cylindrar motsvarande 3 bottenpackningar samt avsvarvat topplock för det.
De står massor om det på hardcoresledder. Här är en av många diskutioner där. De är org kolv som gäller tyvärr.

 
Reactions: gaviksbo

gaviksbo

Medlem
23 nov 2010
23
0
1
Kramfors
De verkar som de inte går kölra vanliga motorns kolvar för de har inte samma kolvbults dim ens 20mm vs 22mm! Och sx motorn har höjda cylindrar motsvarande 3 bottenpackningar samt avsvarvat topplock för det.
De står massor om det på hardcoresledder. Här är en av många diskutioner där. De är org kolv som gäller tyvärr.

Ajjemen!
Det forumet har jag helt missat, tack för din forskning, va snack för 5-6 år sen att endast original funkade men trodde juh att nått billigare ex fanns på marknaden.
Väntar fortfarande på svar från japan.
Blir original iaf 👍🏻