"Kolvar bytta av förre ägaren" Sant eller falskt?

filmmannen

Medlem
11 apr 2015
11
0
1
Denna text känner nog dom flesta igen som är på skoterjakt. Står mer eller mindre i var tredje annons att kolvarna är bytta av tidigare ägare. Tyvärr verkar det sällan finnas några bevis för detta. Hur mycket ska man tro på nåt sånt här om det inte finns papper på det.

Är kolvarna verkligen alltid bytta?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Denna text känner nog dom flesta igen som är på skoterjakt. Står mer eller mindre i var tredje annons att kolvarna är bytta av tidigare ägare. Tyvärr verkar det sällan finnas några bevis för detta. Hur mycket ska man tro på nåt sånt här om det inte finns papper på det.

Är kolvarna verkligen alltid bytta?
Man måste se de som ej bytta kolvar om de inte finns bevis. Enda motor man kan se om de bytt till Fixkit kolvar är Polaris 800cc cfi motorerna. Där ser man om de är en 2.-3mm spacerplatta under cylindrarna.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Och skulle det sitta ett fixkit och inga ”bevis” så bör man kolla så så kolvringsstopparna sitter på rätt ställen. Annars har man ett haveri inom 50-100mil. Och då behöver man byta kolvar och cylinder.
Jag är helt övertydgad att dessa fixkit har förstört mer motorer än det hjälp pga detta. Speciellt om det suttit prox kolvar i.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Och skulle det sitta ett fixkit och inga ”bevis” så bör man kolla så så kolvringsstopparna sitter på rätt ställen. Annars har man ett haveri inom 50-100mil. Och då behöver man byta kolvar och cylinder.
Jag är helt övertydgad att dessa fixkit har förstört mer motorer än det hjälp pga detta. Speciellt om det suttit prox kolvar i.
Men fixkitt kolvar är väl inte sämre än andra piratkolvar vad gäller ringstopp placering. De är ju Polaris cylindrar som är pilsnergjuten . Min 15 pro rmk hyfsat placerade bakre portar men dotterns pro rmk 13 är pilsnergjuten så där blir ringstoppen nära en bakre överströmskanal även med org kolv.