Kolfibergjutning (How to do?)

R

Robin

Finns det någon kunnig här inom kolfibergjutning?
Har planer på att gjuta något stort och som dessutom ska vara starkt, vad det är kan jag däremot inte avslöjja:eviltongue:.

Enligt vad jag läst mig till lite snabbt så för att få det så starkt som möjligt så ska kolfibret ligga under press vid härdning, samt att man skall använda någon slags "filler" duk imellan lagrena, och dessutom lägga vävarna i olika håll.

Funkar vanligt polyseterplast bra eller bör man använda något starkare epoxy?
Någon slags epoxy med längre härdningstid lär väl vara att föredra för att lättare hinna med att arbeta med de stora föremålet.

Den del jag tänkt tillverka kommer på insidan ha en liten ram mestadels för att stadga upp div nitförband osv men den kommer inte vara spec tjock, 2-3mm alu.

Och vart i detta avlånga land får man tag på kolfiber väv samt tillbehör så som nåt bra epoxy osv?

RobinHolmström

Aktiv medlem
2 feb 2008
90
0
6
Stockholm
Det är väll bara lägga kolfiberduken i en form (beroende på vad du skall göra)
Och sedan stryka på ett lager epoxy.
Och sedan ta glasfiber å sedan epoxy igen, och uprepa det några ggr.
Och sedan skall hela konstruktionen härda i en vakumpåse.
(på med vakumpåse, sug ut luft, in me allt i ungnen, ta ur den ur ugnen, ta bort påsen, montera på skotern och ut och åk!)
Kanske inte riktigt så simpelt men lät bra enligt mig.:beer:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jaha kolfibertunnel på skojtern:p
det hadde ju blivit fränt

snacka med gunnar kanske?

R

Robin

Det är väll bara lägga kolfiberduken i en form (beroende på vad du skall göra)
Och sedan stryka på ett lager epoxy.
Och sedan ta glasfiber å sedan epoxy igen, och uprepa det några ggr.
Och sedan skall hela konstruktionen härda i en vakumpåse.
(på med vakumpåse, sug ut luft, in me allt i ungnen, ta ur den ur ugnen, ta bort påsen, montera på skotern och ut och åk!)
Kanske inte riktigt så simpelt men lät bra enligt mig.:beer:
Eftersom det ska vara starkt är väl inte glasfiber att rekomendera? Ja menar jag har inte kolfiber ett lager enbart för syns skull då hade jag ju lika gärna kunnat använda kolfiber "lookalike" tejp:laugh: eller nåt sånt skit.

Inte heller härda i ugnen pga att det helt enkelt inte ska behövas? tar bara längre tid att härda i rumstemp men det kan jag ju leva med, är inte tänkt att utföra denna prosidur förens sommaren pga div andra ombyggnationer.

Vakum är ett alternativ som jag helst vill undvika. Här även läst att härdning under press blir minst lika hållbart men ställer högre krav på att man får ut all luftbubblor.

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Attans skrev ett långt svar men inloggningen hade gått ut så allt försvann.
Kortar ner det har du mer frågor så kan jag försöka svara.

Många verkar bara vilja kladda på med kolfiber vilket är helt meningslöst.
Anledningen till att man använder kolfiber är att man vill bygga lätta starka konstruktioner. Kladdar man bara på så tappar man ju halva poängen. Vilket blir onödigt dyrt och tidskrävande.

Det finns en massa olika fiber. Om man känner till hur krafterna kommer att se ut i detaljen så kan man speciallisera det bättre med en duk där fibern bara går i en riktning (unidirectional). Annars kan man använda vävd duk. Finns i olika varianter men den vanligaste heter tvill. Den tar upp krafter nästan lika bra i alla riktningar.

Man kan använda både epoxy och polyester som bindmedel. Baka i ugn elller använda härdare. Om man använder vaccum så injicerar man då man har "torr" fiber.

Jag skulle rekommendera nått som kallas prepreg vilket är färdig impregnerad fiber då behöver man bara använda vacuum och härda i ugn. Det är bara att klippa till dom delar man ska ha till formen sätta dit dom och sen bagga alltihop och sen in i ugnen.

Eller enklare bygga ett "tält" och ställa in en byggfläckt eller motsvarande.
Temperatur har inverkan på härdningstiden och hur det även sedan står sig mot temperatur.

Du prata om en sandwitch konstuktion. Då använder man en devinercell som brukar vara ett poröst skummaterial med olika tjocklek och densitet.
Detta är inte bra på att ta upp tryckkrafter så ifall du ska skruva fast fästen och sånt kan man gjuta in aluminium eller nått just där du ska ha fästen eller nått.

Man ska ha klart för sig att man behöver en del utrustning då man ska börja med kolfiber inte minst då man ska tillverka formarna. Sen så är epoxy väldigt canserframkallande även den hobby epoxyn man köper på macken så man ska ha ordentligt med skyddsutrustning.

R

Robin

Just så jag hade tänkt med en ram men med så mycket utskuret material som möjligt på insidan för att förstärka upp div nitförband och liknande, då jag förstår att ett fibermaterial nöts fortare än en metal i div hål och liknande.

Prepreg säger du? Har du möjligtvis mer info om denna metod? materialkostnad, hållbarhet osv.

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Prepreg är dyrare vet inte hyr mycket dock. Och du kanske måste köpa onödigt stora mängder. Du skulle fått kontakt med nått företag som ändå håller på med fiber. t.ex APC i Luleå och be att få köpa mindre mängder av dom.

Hållbarheten i kolfiber bestäms av matrisen.....alltså den strucktur du lägger kolfibern och hur mycket och då du gör sandwitch så av avståndet mellan lagren. Fast det är inte helt elementärt att bara gissa ihop det det krävs en hel del analys och beräkningar. Och har du inte tid eller kunskap kring det så testa dig fram.....blir dyrare men. lägg 2 lager 200g tvill duk på var sida om en 10 mm devinercell och testa....utsätt det för lite påfrestningar....oj det gick sönder lägg 4 lager....osv.

Precis nötning inte så bra mot fibern och så som jag sa om du drar åt ett skruvförband så kommer du trycka sönder devinercellen och kolfibern. Jag har även testat att istället för skummaterial sätta solid kolfiber och sätta skruvförband i dom. Vilket har funkat bra men då kolfibern i detta fall bara var någon tiodel av mm så fick man ju göra rätt många lager...Om du vill yterligare säkra så kan du ju limma fästena mot fibern men blir ju lite svårare att demontera då.

http://www.tanso.se/Leverantorer.htm

Här fanns lite leverantörer.

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
glöm preprag... den levereras färdigimpregnerad och nerkyld! när du tinar upp den har du en viss tid att jobba med den tills den härdar.

kolla in "fibersidan" som nån hade länkat till ovan.
skaffa en vacumpump och kör med baggning. det är väl ungefär så långt man kan komma som privatperson. tryckugnar finns ju inte i var mans garage direkt.

R

Robin

Är en tunnel som ska gjutas av.

Är just nu inne i tankarna på att först och främst gjuta av alu tunneln i glasfiber för att få en form (för att bla tillverka flera tunnlar som backup osv)
Därefter gjuta kolfibertunneln i formen med hjälp utav vakum.

Hur är det för att få starkast möjliga struktur, ska fibrena ligga åt samma håll eller i olika?

Kommer att använda befintliga alu tunneln som en ram för div nitförband osv men med så mycket material bortkapat som möjligt.

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
glöm preprag... den levereras färdigimpregnerad och nerkyld! när du tinar upp den har du en viss tid att jobba med den tills den härdar.

kolla in "fibersidan" som nån hade länkat till ovan.
skaffa en vacumpump och kör med baggning. det är väl ungefär så långt man kan komma som privatperson. tryckugnar finns ju inte i var mans garage direkt.
Det är sant jag glömde berätta det. Prepreg behöver vara fryst för att inte åldras då man lagrar den. Men den är inte jätte känslig enligt mina erfarenheter och vi har lagt prepreg som varit efter utgångsdatum och som varit tinad vid ett flertal tillfällen.

Man behöver inte ha en autoklav (tryckugn) för prepreg. Vi använde vacuumpump och och vanlig ugn.

Ja det är bara att gjuta av din aluminium tunnel i glasfiber. Se till att göra glasfibern ganska tjock så formen blir styv för sen då du pumpar med vacuum och har värme så att inte formen ger med sig. Då du lägger tjockt med glasfiber så bör du va medveten om att inte lägga för tjockt på en gång för då kommer reaktionen i polyestern bli väldigt varm och kan börja brinna.

Du bör tänka på att då du sen ska gjuta i kolfiber så kan du inte ha för snäva radier och att du ska få kolfibern att släppa ur formen. Du kan ju när du gör klasfiber formen använda t.ex. lera för att bygga på t.ex. radier på alu tunneln sen lägger du bara glasfibern ovanpå allt i hopa. Tror du ska lägga nått lager gelcoat för att få en bra yta. Eller så kanske man kan spruta den efteråt i formen.

För styrkan i strukturen så är det så att en fiber kan bara ta upp drag krafter så därför vill man ha fiber i alla rikningar för att få upp en styrka. Det är då enklast att använda sig av t.ex. tvill. Om du vill viktoptimera så måste du börja analysera var du har krafter och hur dom är riktade och hur stora dom är. Men dom krafter du har är ju från dom fästen där boogien sitter sammt den vikt som är då du sitter på och kör skotern. Sen blir det väll också krafter i fästena mot boogien då du accelererar och bromsar.

Jag kan tänka mig att utan att analysera ordentligt att det blir rätt svårt att få tunneln lättare i kolfiber än i alu. Samt att den kommer att ta mer volym. Inermåtten i tunneln är väll det som är viktigt så att boogien passar. Därför blir det ju viktigt hur du väljer att göra formen. Alltså om du ska gjuta utanpå formen eller i formen.

Såg i en skotertidning nånstans en kille som byggt hela chassit i kolfiber du kanske kan få tag på honom och fråga lite om hans erfarenheter.