Koda dessen vid byte av instrument på xp?

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Har problem med hastighetsmätarn på min xp -08. Vid start så åker alla mätare upp på max men när man kör så funkar inte hastighetsmätarn, varken digital eller analog. Tog isär huset och de var ärgat på kretskortet, lämnade iväg de på fixning (bytte tre motstånd) men funkar ändå inte:mad:
Satt instrumentet i en 600 e-tec men endast varvräknaren funkar och dess lampan blinkar, inget annat i displayen funkar! Om de är så att den måste kodas in så borde väll ändå hastigheten visas nu

Är de vanligt med fel i givarn någon som vet hur man kan kontrollera givarn?

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
För att vissa xenonsatser, framförallt 50w-> kan störa ngt fruktansvärt.
Skulle tro att det är därför han frågar.
F.ö var det ett större problem för några år sedan med störningar från xenonsatser, det har blivit bättre dom sista åren.

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Ok, tänkte nämligen montera xenon innan snön kommer :) men borde inte hastighetsmätarn fungera när jag satt den i en annan skoter? Trots att desslampan blinkar...

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
De gick körarunt mattan...Men jag har inga problem med startspärren när mätarhuset är inkopplat i min, dock har jag en power-tek och han som vi testade instrumentet i är en e-tec. Kanske inte är samma instrument?

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Kollade upp instrumenten och de var olika art:nr på -08 power tek och -09 e-tec :( får prova instrumentet i en annan maskin då...

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
har ett fungerande mätarhus dock som är från en lynx men detta funkar även på skidoo. du har inte sänkt skotern eller fått in massa fukt i displayen då dom är väldigt känsliga?

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Som jag skrev tidigare så hade de ärgat lite i nedre hörne av kretskortet, lämnade in de och tre motstånd byttes, han kollade även över hela kortet så de inte var mer fel.
De ända som inte funkar är hastigeten. Displayen funkar som den ska men de står 0kmh när man kör...

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Provade med ett instrument från en power-tek idag och då funkade hastighetsmätarn, dock lyste dess lampan så man måste åka å få instrumentet inkodat :(

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
ja du måste skriva in i datorn skoterns chassi nr som mätarn har för att den ska fungera tar typ 10 sek hos åf.

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Antog nästan de, men de måste ju gå att köpa ett beggat och skriva över de gamla chassie nr till de som jag har på min maskin?