Knackljud Rotax 503

FJÄLLS_ÄNGELS

Aktiv medlem
8 mar 2009
84
0
6
Hej !
Köpte beg motor rotax 503, märkte den hade skurit på variatorsidan,men de var inte så stora repor i cylindern,så jag slipade lite med våtslipduk.
Bytta båda nya kolvar samt kolvbultar o lager,Kollade även upp vevaxeln,den verkade ok. Startade upp motorn,allt verkade ok, men när den blir riktigt varm,så knackar den lite när motorn går ned på tomgång inte i belastning ! Någon duktig som kan svara mej vad det kan vara för fel ?

FJÄLLS_ÄNGELS

Aktiv medlem
8 mar 2009
84
0
6
Hej !
Köpte beg motor rotax 503, märkte den hade skurit på variatorsidan,men de var inte så stora repor i cylindern,så jag slipade lite med våtslipduk.
Bytta båda nya kolvar samt kolvbultar o lager,Kollade även upp vevaxeln,den verkade ok. Startade upp motorn,allt verkade ok, men när den blir riktigt varm,så knackar den lite när motorn går ned på tomgång inte i belastning ! Någon duktig som kan svara mej vad det kan vara för fel ?
Någon som vet ??

FJÄLLS_ÄNGELS

Aktiv medlem
8 mar 2009
84
0
6
Kolla om det kan vara variatorn, annars är det nog garanterat vevlagrena som sagt sitt.
Nja tror inte det är variatorn, sitter en powerblock o dom är rätt tysta,
jag kollade ju vevlaglagrena,dom verkade ok samt vevstakarna inte var för glappa. Men jag fick höra i dag att det säkert var kolvspelet kunde va för stort eftersom jag kan ha slipat cylindern för mycket efter den nypit:tsk:
Ska sätta in en fräch cylinder få se då vad som händer då....