Knackande motor efter kolvbyte 550f.

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Tänkte kolla med er om ni har några idéer vad som kan va galet med damens 550f.
Tar det hela från början...
Jag köpte den med motorn i delar med nyborrade cylindrar och kolvar sättes in, öppna även upp motorn och kolla över veven samt bytte packboxarna och packade om fett. Motorn gick klockrent (ca 30-40mil) fram till 2helger sen då fläkten skruva upp sig och skar av fläktremmen vilket resultera i att den värmenöp när den stod på tomgång.

Sagt och gjort lyfte jag ur motorn ihop om att kunna få ihop den till sista åkningen för säsongen påskhelgen!
Ena cyllen och kolven var som ny men den närmast fläkt var kolven kapput, cylinder rengjorde jag med saltpetersyra och hona den ytterst lite då den vart som ny. Beställde 2nya kolvar med samma dim som förut och klappa ihop motorn.
Ryckte igång den förut gick fint och tyckte tom det vart bättre gasvar på tomgång men hördes ett metalliskt ljud så stängde av omgående och ryckte toppen, klunket/knacket uppvisar sig vid golven vändpunkt? Vart så trött så jag vred igen garageporten och gick in...nån som har några idéer? Kunde inte känna några direkta glapp i stakarna heller innan jag montera kolvarna?!

Tacksam för idéer!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Du måste ha fått en kolv med org borr så den glappar mer på ena cylindern. Eller har du köpt smidda kolvar typ wiseco för dem kan klappra en aning innan de blir varm.
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Mja, jag mätte kolvarna och de har samma diameter som de som satt i förut. Kolvarna är av märket snopro.
Nålagret byttes för förra vändan (40 mil) och de kändes helt ok, vevstakarna kände jag på innan jag montera kolvarna och jag kände inga direkta glapp men jag kanske skulle varmköra och se om ljudet förändras?! Rädd att jag förstör mer än jag gör nytta, är väl lika bra å öppna men känns surt när jag jämt plockat ihop maskinen igen men det är väl sånt livet är som skoteråkare...
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Vad mycket ska skilja på kolvdiameter gentemot cylinder? Har bara skruvat av ena toppen och ljudet uppkommer när kolven vänder i bott och likaså tycks ljudet komma när den går topp fast då är ljudet i andra cyllen alltså när den vänder i botten...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om det är något lurt med vevlager eller kolvbult så brukar man kunna känna det tydligt om man håller ett finger på kolven samtidigt som man vrider vevaxeln försiktigt fram och tillbaks.
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Ja jag tänkte också det men varken känner eller ser något, kan något på fläktsidan göra att detta ljud uppkommer...skulle kunna filma det för att kunna visa men vet inte hur jag lägger upp?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
En sak som förbryllar mig är hur du fått tag i överdim snopro kolvar jag har aldrig sett Snopro överdim kolvar så de måste vara en annat märke?
Eller Kan de va så tokigt att både förra kolvarna och dem du har i nu är org dim och cylindrarna är borrade därav klapprandet?

Jag vet inte exakt vilket kolv vs cylinderspel din ska ha men allt mellan 0,10-0,20mm funkar men 0,12mm vore bra. Obs mät nedanför kolvbult på kjolen i färdriktningen på kolven. Längst upp på kolven ovan ringarna är de i regel flera tiondelar mindre! Cylindern mäter du också i färdriktningen både högt upp och under avgasport.
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Nu vart jag osäker när du säger så, iom att nya kolvar och cylindrar följde med vid köpet så kanske de är omfodrade och ej borrade? Det jag gjorde nu när jag köpte kolvarna som sitter i var att mäta de på de som jag har haft i motorn och det är STD nu när jag tänker efter...ska mäta imorrn så får jag se, kanske är så att jag skulle haft ÖD och mätt fel på kolvarna som värmenöp?!

Hur som...tack för hjälpen!
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Det stämde att det var borrat ÖD, men nu när jag ska beställa kolvar så verkar det som att handlarna skriver ut "passar på diameter cylinder" och inte måttet på själva kolven ?!
ÖD cylinder verkar vara 76,36 men nu när jag mäter min cylinder får jag den bara till 76,24...någon som har tips vart jag kan vända mig för att få tag på ÖD kolvar ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Det stämde att det var borrat ÖD, men nu när jag ska beställa kolvar så verkar det som att handlarna skriver ut "passar på diameter cylinder" och inte måttet på själva kolven ?!
ÖD cylinder verkar vara 76,36 men nu när jag mäter min cylinder får jag den bara till 76,24...någon som har tips vart jag kan vända mig för att få tag på ÖD kolvar ?
Vilken dim har org kolvarna?

Jag har för mig Rinab eller Skoterdelen har överdim kolvar. Och jag har en svag aning att Prox kolvar går köpa i a,b,c dim. Du kan söka åt Prox hemsida och har de dessa överdim kolvar kan du köpa dem av Locknesbilochmc.se här i kramfors. Du bör även kolla om de finns orgiginal överdim kolvar då du har stålfoder kan de finnas.