Klim kläder?

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
I år eller nästa år är det dags att uppdatera skotergarderoben.
Mitt underbara Reimaställ har snart gjort sitt efter 12(!) år.

Har tittat lite på klim klimate bibs och jacka, är det någon som har erfarenhet av de kläderna.
Är klim värd sitt pris?

Har bara köpt en klimprodukt tidigare och det var en klar besvikelse.
Beställde ett par klim klimate handskar till frugan i str M, fick ett par handskar jag skulle kalla xl storleksmässigt, samt att de var av den sladdriga typen utan passform på handen man kan köpa på typ intersport för 149kr.
Enda skillnaden var väl att man inte blir blöt i dessa.

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Jag bytte från Scott till Klim förra året. Köpte dock bara byxor (kommer inte ihåg modell) med Gore-Tex. Klart bästa byxorna jag har haft iaf. Är helt torr när jag kommer hem. Trots att man har kört fast och jävlats hela dagen. Jag köpte även nya underställ från Kask.
Jag är då väldigt nöjd med funktionen. Storleken passade bra på mig också. Köpte XXL då jag är lång. Men jag gillar stora kläder och byxorna sitter riktigt luftigt på mig!
Köpte även Gore-Tex skor från Klim. Även där är jag helt torr när jag kommer hem..

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.560
425
83
Malå/Adak
Har Klim Storm byxor och Valdez jacka, (skalkläder). Mycket bra kläder men ordinarie pris är för högt i Sverige, finns nästan lika bra kläder för mindre pengar. Köpte mitt ställ på utförsäljning till "rätt" kurs, sök utgående årsmodeller på rea är mitt råd.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Klim klimate byxor och jacka går det att få tag i nu på nätet i Sverige för ca 6100kr med fri retur för storleksbyte, jag tror det är svårt att komma undan med mindre för kvalitetskläder??
Betalde runt 5000kr för mitt reimaställ redan för 12 år sedan, enda felet med detta skulle möjligtvis vara att det är lite "bulkigt"(otympligt).

Så att betala för kvalité lönar sig, frågan är då bara när betalar man för märket?
För betala pengar i onödan det har jag inget lust med.

Ang klim klimate jacka och byxor så verkar de vara fodrade och inte tunna skalkläder som de också har.
Mitt ställ idag är inte heller tunna skalkläder så jag tror jag fortsätter på den vägen, klimate bibs och jackan ser ändå smidigare ut än mina kläder idag.
Synpunkter?

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Jag kör med Klim Togwotee-byxor och Valdez-jacka(jackan kör jag dock bara med vid riktigt kall väderlek(-15C eller kallare). De är skalplagg, men med ett eller två lager ull under, beroende på utetemp, så har jag aldrig varit varken blöt eller kall. Jag har även utsatt det för en hel del misshandel i och runt träd, slagit benen fördärvade på vassa fotsteg och säkert en del annat, men det är inte ett märke på kläderna.
Kan å det varmaste rekommendera detta ställ även om det inte är det billigaste!
De finns på "rea" här: http://www.stenmarksmaskin.se/personlig-utrustning/personlig-utrustning/skoterkladerfritidsklader/klim-c-1085-1.aspx

Som en pekpinne kan sägas att jag är 174cm/78kg och kör med L på jackan men Medium på byxan.

K

krickus

I år eller nästa år är det dags att uppdatera skotergarderoben.
Mitt underbara Reimaställ har snart gjort sitt efter 12(!) år.

Har tittat lite på klim klimate bibs och jacka, är det någon som har erfarenhet av de kläderna.
Är klim värd sitt pris?

Har bara köpt en klimprodukt tidigare och det var en klar besvikelse.
Beställde ett par klim klimate handskar till frugan i str M, fick ett par handskar jag skulle kalla xl storleksmässigt, samt att de var av den sladdriga typen utan passform på handen man kan köpa på typ intersport för 149kr.
Enda skillnaden var väl att man inte blir blöt i dessa.
Ja, dem är lätt värda sitt pris, beställ från www.btosports.com fri frakt om du handlar för 800 dollars, jag handlar ofta därifrån.

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Jag köpte en Klim Kinetic Parka för två år sedan, mycket nöjd. Det är varken en skaljacka eller en tjockjacka utan mittemellan men den är fortfarande riktigt varm! Har varit i vassa grenar och härjat men fortfarande inte ett märke på jackan.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Jag köpte en Klim Kinetic Parka för två år sedan, mycket nöjd. Det är varken en skaljacka eller en tjockjacka utan mittemellan men den är fortfarande riktigt varm! Har varit i vassa grenar och härjat men fortfarande inte ett märke på jackan.
Den är fodrad med 100gram thinsulate mot för 200 gram på klimate.
Tyvärr inga bibs(hängselbyxor) till kinetic och jag vägrar att åka med glipa i kläderna så man får mixa med någon annan sort.

herrn

Välkänd medlem
8 dec 2010
180
0
6
Sälen
Köpte mig en Klimate jacka för ungefär ett år sedan och kvaliteten har jag inga anmärkningar på. Inte ett märke trots mycket skav mot kvistar och grenar. Skulle jag köpa idag skulle jag nog hellre köpt en tunnare modell dock. Den var perfekt när det var som kallast i vintras med endast underställ under men lite för varm merparten av tiden.
Har dock en konditionsträning som består av att gå till och från bilen så svettas ganska ordentligt när det blir riktig åkning.
Jag tror du har mer glädje av en tunnare jacka och lägger till ett eller två lager när det är som värst med kylan.
Även fast den är rätt tjock tycker jag ändå att den är smidig, inte har det stört mig i vinter i alla fall.

Edit: Köpte också ett par fjällräven byxor inför förra säsongen, får hoppas det var ett måndags-ex för sämre skit är nog svårt att få tag på. Kvalitetsmässigt.

Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.560
425
83
Malå/Adak
Missförstå mej rätt. Klim-grejerna är BRA, men ordinarie pris på Valdezjackan är ca 5 papp i Svea rike, för dom pengarna ska en jacka kunna diska och laga mat enligt mej =)

Beställde jackan från Adventure spec i England, utgående årsmodell och ca 3200:- med frakt för två år sen. Det är en MC-firma men en del kallvädersgrejer har dom.