kjøre ureg i sverige?

Status
Stängd för vidare inlägg.

jata

Medlem
22 jan 2005
24
0
1
norge
er det noen som vet hva som skjer hvis du blir stoppet med uregget
scooter i sverige. kan man kjøre med norske prøveskilt? hvordan er det
å leie skilt i sverige?

E

ejwbegysv

Förra påsken så träffade jag en norsk gutt som körde en oreggad norsk skoter, han hade smitit från en norsk poliskontrol i sverige.. och var väldigt skärrad... Så det är nog samma straf som i norge.. Men jag bara gissar...

E

Ej medlem/Inloggad

jata skrev:
er det noen som vet hva som skjer hvis du blir stoppet med uregget
scooter i sverige. kan man kjøre med norske prøveskilt? hvordan er det
å leie skilt i sverige?
Det blir kraftiga böter här i sverige och så blir man även straffad för olovlig körning och ärendet blir överlämnat till norge och där blir man även kraftigt bötfälld.
jag tycker att det är extremt viktigt att norrmän lyder dom regler som finns när dom kommer över och kör skoter.
Skoter körning är ingen rättighet utan ett privilegium.

jata

Medlem
22 jan 2005
24
0
1
norge
Ej medlem/Inloggad skrev:
Det blir kraftiga böter här i sverige och så blir man även straffad för olovlig körning och ärendet blir överlämnat till norge och där blir man även kraftigt bötfälld.
jag tycker att det är extremt viktigt att norrmän lyder dom regler som finns när dom kommer över och kör skoter.
Skoter körning är ingen rättighet utan ett privilegium.

Hvor kraftige bøter da? hvordan er det å leie prøveskilt i sverige og hvor mye koster det?

jata

Medlem
22 jan 2005
24
0
1
norge
ejwbegysv skrev:
Förra påsken så träffade jag en norsk gutt som körde en oreggad norsk skoter, han hade smitit från en norsk poliskontrol i sverige.. och var väldigt skärrad... Så det är nog samma straf som i norge.. Men jag bara gissar...

norsk poliskontrol i sverige??? Har vel ingen makt isverige de da?

E

ejwbegysv

Dom sammarbetar här vid gränsen... För att ta alla norskar som kör oreggat..

E

Ej medlem/Inloggad

jata:vad tror du händer om du blir inblandad i en olycka och kör oreggat och förmodligen oförsäkrat?
Prövoskylt är jag tveksam till att det finns i sverige,det närmaste är väl saluvagns skylt,MEN då måste man väl vara registrerad bil/fordonsförsäljare?
Du frågar om bötesstorleken så det låter som att du vill chansa och köra iallafall?

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
lägg ner moralkakorna nu låter det realistiskt att betala 20.000 för att få köra skoter i sverige?

och hur stor är chansen att råka ut för en olycka med en annan skoter, gissar att den är OTROLIGT mycket mindre än med bil

och av alla olyckor som sker med skoter så är nog en mycket stor del singelolyckor där föraren antingen är full eller överskattar sin egen förmåga

ett annat alternativ är ju att köpa en svensk reggad skoter och ställa den på någon du känner i sverige (om du känner någon här)

för det är väl iaf i närheten av lagligt iaf och kostar inte skjortan

E

ejwbegysv

Trafikförsäkringsföreningen går väl in och betalar vid olyckor som skapas av oreggade/oförsäkrade fordon?

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
jo det gör dom men jag gissar att du blir skyldig att betala tillbaka pengarna till trafikförsäkringsföreningen som dom har fått lägga ut annars skulle ju alla köra oförsäkrat med sina bilar

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Trafikförsäkringsföreningen är väl till för att skydda den oskyldiga parten i målet. Är den vållande parten känd och inte har en gällande försäkring går väl målet till tingsrätten som dömer den vållande till att betala hela skadans fulla värde. Hur f-n man kan komma hit och fråga oss vad som händer om man bryter lagen i vårat land tycker jag är ren skam!

Status
Stängd för vidare inlägg.