Khaos dämpare shimsning

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Pillade lite på Khaos ikväll, kollade fjädringen, jag har tyckt att den vart ovanligt mjuk, och gärna bottnat trots full påställd justering. Väger bara 73kg. I slutet på förra året drog jag på fram fjädrar några varv, och det vart bättre. Krängare urkopplad.
i bak var den på 265mm så kag drog den en 8-10mm nu.
Är det nån som gjort nåt åt dämparna, eller är jag bara unik? (Jodå jag vet att det är en lössnö maskin...)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jat tycker mina dämpare har uppfört sig bra. Men jag skulle rekommendera en service vid 50mil för jag har märkt på andra maskiner att det är luft i oljan och då funkar såklart dämpningen betydligt sämmre. Sen kör man utan krängningshämmare så är det lämpligt att köra med assault fjädrarna istället. Original tycker jag funkar bäst med krängningshämmarna, blir för tok mjuk utan hämmarna.
Får se om jag kommer att pilla något med shimsningen nu när jag ska ta och serva dom inför vintern, för det skulle vart trevligt med något hårdare så man inte behöver ha kompressionen på nästan max.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Låter bra!, kom med feedback på shimsning. Satte på en ”brp” lösning med snabbfäste på krängaren, det hjälper på transport sträcka.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Hur är det? Är khaosdämparna av "Needlemodell"?

För i så fall torde väl standardlösningen vara samma som alla andra tidigare needledämpare; skruva bort nåljävlen, plugga hålet i kolvstången och schimsa om!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Hur är det? Är khaosdämparna av "Needlemodell"?

För i så fall torde väl standardlösningen vara samma som alla andra tidigare needledämpare; skruva bort nåljävlen, plugga hålet i kolvstången och schimsa om!
Inga nålar i dom.
 
Reactions: JAAG

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Låter bra!, kom med feedback på shimsning. Satte på en ”brp” lösning med snabbfäste på krängaren, det hjälper på transport sträcka.
Brp lösning av snabbfäste krängare lät intressant passar de till äldre pro rmk årg 13? Och vart hittar man info om de prylarna samt hur man går tillväga?
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Ni som kört olika, Khaosdämparna kontra Öhlins?
Hade Öhlins på förra pro. Fick både byta fjädrar fram och byta hela shimsning runtom. Inte så imponerade trots det.
Khaos dämparna är inte så dumma men lite väl mjuka. Hade inte bytt mot Öhlinare. Fox isåfall.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Satte i ett extra schims (samma som det största) i framdämparna för kompression. Och det motsvarar ungefär 3-4 klick hårdare på lågfarts kompressionen. Så jag tror det blir bra, så man har lite mer justerings möjligheter.
 

4810moh

Medlem
4 mar 2010
33
9
8
Är det någon som åker utan krängare längre? Khaos dämparna funkar ju riktigt fint med.
Finns ju ingen av toppåkarna som kör polaris som kör utan. Keith Curtis som nog är bäst i världen i backe kör med. Burandt o Caleb som tillhör toppskiktet i backcountry segmentet kör med.
Ni får lära er köra istället;)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Är det någon som åker utan krängare längre? Khaos dämparna funkar ju riktigt fint med.
Finns ju ingen av toppåkarna som kör polaris som kör utan. Keith Curtis som nog är bäst i världen i backe kör med. Burandt o Caleb som tillhör toppskiktet i backcountry segmentet kör med.
Ni får lära er köra istället;)
Alla polaris orginaldämpare är oftast anpassade för krängningshämmare, så att bara ta bort den så förstör man hela iden hur det ska fungera.
provade lite olika inställningar på khaosen i framvagnen i våras och konstaterade att man kan göra maskinen helt okärbar om man spänner fjädrarna i framvagnen för mycket tror det var strax över 20mm spänt. Slutade på 12.5mm förspänning. Klicken kommer jag inte ihåg nu men lågfarten på typ max.
Därför är jag lite skeptisk till iceage elevate spindlarna som ska göra maskinen ca 1” högre fram.
 

4810moh

Medlem
4 mar 2010
33
9
8
Så här körde jag på min Khaos förra året med ungefär samma förspänning som dig. Jag är ingen hoppare men vill att dämparna skall äta ojämnheter (typ gamla hårda spår vid skråkörning)
Har aldrig kört sån fin setup tidigare. Natt o dag mot min gamla pro som jag upplevde ganska hård och stötig trots att den var mjukt ställd😅

ser ut som att vi kört ganska lika på lagfart

Från fullt urskruvade reglage

Fram skidd. HF 2 klick medurs
Fram skidd. LF 8 klick medurs
 

Loboman

Aktiv medlem
8 feb 2015
78
4
8
Luleå
Är det bara att skruva ut dem max och sedan skruva in 12,5mm?

Alla polaris orginaldämpare är oftast anpassade för krängningshämmare, så att bara ta bort den så förstör man hela iden hur det ska fungera.
provade lite olika inställningar på khaosen i framvagnen i våras och konstaterade att man kan göra maskinen helt okärbar om man spänner fjädrarna i framvagnen för mycket tror det var strax över 20mm spänt. Slutade på 12.5mm förspänning. Klicken kommer jag inte ihåg nu men lågfarten på typ max.
Därför är jag lite skeptisk till iceage elevate spindlarna som ska göra maskinen ca 1” högre fram.
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Värt att notera är att 2021 så har khaos dämparna nya fjädrar fram och ev ny shimsning (enl min åf). Fjädrarna ser man att det är fler varv på, alltså inte SLS fjädrar på MY21, men verkar ha samma spring rate #100. Shimsningen är ju lite svårare att kolla..
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Jag har nu satt mina fjädrar på;
Fram 252mm, max 260 min 247
Center 157mm, max 165 min 159(!)
Bakre 257mm, max 263 min 253
Vi får se hur det funkar nu, har ökat förspänning på fram och bakre från typ max längden som var från fabrik. Lite överraskande att centern var så hårt påställd.
Låter shimsningen vara så länge å kör på fullt skaft på båda rattarna -1 på alla positioner, hoppas man kan gå ner lite.
 

Loboman

Aktiv medlem
8 feb 2015
78
4
8
Luleå
Gick ut i garaget och pillade lite på dämparna... Den vänstra dämparen saknar tydliga klick, den bara snurrar, trasig eller?

När jag ändå frågar hur har ni ställt fjädrarna / klick i boggien?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Komp justeringen verkar racklig. Båda mina framdämpare är svåra att känna klicken på men boggidämprna känns tydligt. Kompisens -20 är lika fast då är det boggin som är svår att justera istället. 🤔