kedjespännaren?

mobben

Medlem
3 sept 2004
8
0
1
Värmland
Hej! jag undrar om kedjespännaren skall vara fjäderbelastad eller ej?
Har en Cobra -95 (utan fjäder!?)
Tack å hej!
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hej !


Nej !!

Det finns ingen fjäder spännare original och du skall EJ försöka sätta dit en heller !!

Se däremot till att "Plastpucken" är fräsch !!!
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
tog upp kedje huset på min idag (har just köpt en enduro -94) och då såg jag att kedjan var ganska slapp, hur spänd ska den vara?
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Jag har frågat ÅF som sa att kedjan ska vara så spänd att man kan röra sekundärvariatorn 10-15mm fram och tillbaka.
Tänkte att nån mer än jag kanske ville veta.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
:( Njjaaa.......Man har ju alltid ett litet glapp mellan variatorkilen samt mellan splinesen och drev vilket leder till att det hära glappet du menar blir lite missvisande !!

Ett bättre sätt är att lossa låsmuttern på kedjespännaren och dra med HANDEN ( EJ verktyg !! )in bulten tills det tar emot, det skall INTE vara/bli stumt..
utan tills det börjar gå lite trögt bara så räcker det.
Dra fast låsmuttern
KLART !

Kedjespännaren på dessa LYNX'ar som har den hära PLAST spännaren är en inte en speciellt bra konstruktion då den snabbt blir nedsliten vilket leder till slapp kedja

mao. så måste man oftare kolla spänningen pga att spännaren slits än att det är kedjan som börjar bli dålig.

Dessutom så är det ju så att de hära sk. "Triplex" kedjorna har en livslängd som är flera gånger längre/högre än en vanlig sk. "Silent chain" som sitter i nyare LYNX'ar & andra märken !!!


- - - - - - -
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Tur du sa till, Tackar! Hur ofta måste man kolla spänningen då? en gång per år / halvår / månad / vecka / dag / kilometer??? :p