Kedjehusolja Ski-Doo Olympic-69

Mr.Dirty

Medlem
14 feb 2008
14
0
1
Dalarna, Borlänge
Hejsan!

Har en Ski-Doo Olympic av årsmodell 1969 som jag har renoverat och bytt matta och diverse boggi delar på. Då har jag tagit bort kedjehuset och all olja har jag hällt bort eftersom den var gammal och dålig.

Nu till frågan: Hur mycket olja ska jag ha i kedjehuset? Har en instruktionsbok men finner ingen information om hur mycket olja jag ska ha i kedjehuset...är det någon som vet exakt?
Eller ska man bara ha i så pass mycket att kedjan är i/badar i oljan hela tiden på botten av kedjehuset?

En sak till har ingen lust att kosta på med dyr märkes olja utan undrar om man kan använda växellådsolja eller liknande som kedjehus olja? Förslag?

Tacksam för alla möjliga svar och idéer! :)

J00r

Välkänd medlem
4 jan 2006
282
1
16
37
Skellefteå
Jag kör alltid med vanlig motor olja 10w40 i mina kedjehus fungerar hur bra som helst, hur mycket de ska vara i just din skoter är ju lite svårt att veta. Men några centimeter i botten brukar vara de vanligaste så kedjan drar med sig lite olja upp till övre drevet osv.

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
transmissionsolja från OK funkar prima till kjedjehus men en rak10 ska funka till en så gammal maskin =)