Kedjehusolja ET 340

ulf_and

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
Är det någon som vet vilken olja och hur mycket man ska ha i kedjehuset till en ET340 -87?
 

jnse

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Kiruna Sverige
motorolja

>Är det någon som vet vilken olja
>och hur mycket man ska ha
>i kedjehuset till en ET340 -87?

Vet inte om det är samma i din ET340 som det är i min Ockelbo 4500.
i den så är det vanlig motorolja, 10w-30.
På den finns det även en nivåplugg (en liten bit ovanför avtappningspluggen), skruva ut den, sen fyller du på olja tills det kommer ut genom hålet, så är det klart.
 

deddo

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
Umeå
Japp...

...det ska finnas en oljenivåplugg och en påfyllningsplugg. Skruva ut båda två och fyll på med olja tills det kommer ut ur det nedersta hålet. jag undrar om det är så smart att använda 10w-30... Man brukar använda trögflytande oljor, typ 80-90. Men det är klart. Allt som smörjer är ju bra. Men det ehöver ju inte vara det bästa

 

Grev

Aktiv medlem
31 dec 1999
66
0
6
Orsa
olja

Kanhända funkar det bra med motorolja i ditt fall, men annars så är oljorna uppbyggda på olika vis beroende på vad de skall användas till. Tex en motorolja skall klara av att ytorna GLIDer mot varandra medan en transmissionsolja är gjord för att klara TRYCKkrafter ytorna (kedja/kuggar) emellan. En flaska transmissionsolja kostar typ 60-80:- och du behöver inte mer än några deciliter.
 

jnse

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Kiruna Sverige
10w-30

>jag undrar om det är så
>smart att använda 10w-30... Man brukar
>använda trögflytande oljor, typ 80-90.

Smart eller inte, i manualen till skotern står det att det ska vara just vanligt 10w-30 motorolja till min skoter (Ockelbo 4500 -88).
Till min andra skoter, VMAX 600 XTC så kör jag med annan olja, kommer inte ihåg vad, men det var nån olja från Yamaha återförsäljaren..



 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jo...

I praktiken så spelar det ju oftast ingen större roll vad man använder för olja på ett sånt där ställe. Se dock upp med hypoidoljor (API-klass GL-5 och kanske GL-4), svaveltillsatserna i dessa kan förstöra delar av mässing.
En märklig sak: i instruktionsboken till min VMAX 500 '96 står det att GL-3 olja ska användas...den beteckningen har jag aldrig hört talas om någon annan stans ?! GL-1 är ju "vanlig" växellådsolja medan GL-4 och GL-5 är olika sorters hypoidolja. Men vad 17 kan GL-2 och GL-3 vara då?
 

deddo

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
Umeå
jnse...

det kan ju vara stor skillnad på vad tillverkarna rekomenderar... jag tycker inte man ska jämföra en Ockelbo 4500 med en Et340... men men.. 10w 30 = motorolja är ju till för att användas i motorn och itne i kedje huset.. däremot så är ju transmissions olja till för sånt...