kedjan för lång?

Erskeperske

Välkänd medlem
9 jan 2012
598
2
18
Färila
Har nu monterat nya dreven å kedjan, va lite osäker på hur många länk ja skulle ha på kedjan då ja beställde den hos ÅF. Så jag slog till på en original på 76 länk.

Men nu då det är monterat så har jag känslan av att den e lite för lång

Ni som har lite mer koll på detta, tror ni det går att köra på en 74 länkars kedja?

Har drevningen 20-43, så skotern är nerdrevad 2 kugg

Se bild nedan:

Tacksam för snabbt svar =)

Mvh

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Det där är inte en 76 kedja, ser ut som en 74.

Till 20/43 drevning på en ski-doo/Lynx så borde du ha en 72 kedja.

Erskeperske

Välkänd medlem
9 jan 2012
598
2
18
Färila

Har nu fått hem en 72länkars kedja för å prova om det blev bättre. Tycker nu att kedjan känns för spänd även fast ja inte har spänt den nå hårt alls, kan ju tillägga att de va knappt jag fick dit drev å kedjan.
Ni som är kunnigare än mig inom ämnet får kika på bilderna å avgöra vilken kedja som ser ut att passa bäst.

Rekommendationen är ju 72, men den känns ju som sagt för jäkla hård spänd.

Tack på förhand

/Erik

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.561
426
83
Malå/Adak
När du har kedjan så där rak kommer den att slacka ganska mycket första milen så det där är inga problem, kolla bara kedjesträckningen rätt ofta i början.
Jag hade å andra sidan inte tvekat att köra med uppsättningen i första bilden, ser rätt bra ut det också.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Släpp spänningen lite då.
När kedjan är så pass nära rätt längd kan man inte göra som man brukar med spänningen. Dvs spänna skruven med handkraft. Det blir för hårt spänt.

Att ha lite vinklar på en kedja är bara bra, den slipper då böjas fram och tillbaka när den snurrar.

AndreasZ

Aktiv medlem
30 dec 2012
82
0
6
Jag drevade ner min rev igår 20/43 köpte en 72 länk som nätt o jämt passade. Men vi fick dit den tillslut. Fick ta lös båda dreven och ha det lilla på längst ut och typ jucksa med de stora! Så kedjan är väldigt spänd.