Karibo med bränsleproblem

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Har en Karibo från -86 som under måååånga år har renoverats med omnitat chassi, genomgången motor, utbytta bränsleslangar och renoverad bränslepump. Efter det så fick jag problem med att den bara gick i några minuter och sedan så stannade den. Om man direkt när den stannade gav den lite startgas så tände den och fortsatte man att dra ett tag så startade den igen, så det var ett bränsleproblem. Då det var ganska sent förra säsongen jag fick ihop den så var det ganska varmt väder, jag läste här på forumet att Aktiv på de senare årsmodellerna hade gjort en retur för att få bukt på bränsleproblem vid varmt väder så inför denna säsongen så gjorde jag den fixen.

Tyvärr så hjälpte inte det och den fortsatte likadant. Har tittat över bränslesystemet igen, kollat igenom bränslepumpen och allt verkar bra vad jag kan se samt att jag har kortat lite onödigt slack på bränsleledningarna. När jag startar skotern kall så rinner det bränsle tillbaka via returen men när man har kört den tills den stannat och sedan startat den igen så orkar den inte pumpa bränsle så att det rinner något i returen. Någon som har något tips på vad som kan göra så att den beter sig sådär?
 

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
Hur ser slangen mellan bränslepump och vevhus ut ? Bränslepumpen bytt ? Luftinsläppet till tanken så den inte får vacuum i tanken efter ett tag ?
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Puls slangen mellan bränslepumpen och vevhuset är bytt, är en svart grövre bränsleslang som är så kort som möjligt. Bränslepumpen är inte bytt, bara renoverad med Mikuni original renoveringssats. Luftinsläppet till tanken är en ny grov slang och jag har provblåst tanken och det är bra flöde ut.
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Har du haft lös tanken å rengjort å kollat sugslangen?
Min Karibo hade samma symtom som du beskriver. Gick bra tills den blev varm för att sedan dö. Å så där höll den på hela tiden. Bytte pump å alla slangar osv. Blev ingen nämnvärd skillnad.
Har alltid haft luftbubblor i slangarna.
Tills i höstas så tog jag lös tanken å kollade igenom den grundligt. Lös med alla plastnipplar som slangarna sitter i.
Sugslangen i tanken+plastnippeln var full med skit å skräp!
Passade även på å byta sugslangen.
Å efter detta så har det blivit en helt annan skoter. Går som en klocka. Inge mer luftbubblor i slangarna längre och den startar nu för tiden alltid på andra draget. Så detta var iallafall problemet med min.
Så mitt tips: kolla igenom dessa osv om du inte redan gjort det.
 
Reactions: Vildrenen

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Tanken är rengjord och sugslangen byttes i fjol. Senast i helgen så hade jag upp den ur tanken igen för att dubbelkolla den och den såg bra ut.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Har du råkat få tankreturslangens ingång under förgasares flotörnivå kan de nog bli soppabrist till förgasarna. Jag tror denna koppling måste va högre upp vs flotörhuset på förgasare . Men om de nu inte är så enkelt så bort returen och kör vanlig inkoppling från pump till förgasare. De är alltid luft i bränsleslangar från pump till förgasare på alla skotrar och de är helt ok.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Tankreturens ingång är ovanför flotörhuset. Jag har testat med påsklämma på returslangen för att strypa den helt utan att det hjälper. Jag monterade ju dessutom returen i ett försök att åtgärda detta problem, då jag ju hade detta problem redan innan.
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Okej då var det inte det alltså.
Jag har också provat köra utan returen men gjorde ingen skillnad i mitt fall.
Nu är den inkopplad.
Sitter alla slanganslutningar med slangklämmor? Isåfall om det inte blir riktigt tätt å drar luft den vägen.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Då var Karibon fixad. Det var gamla avlagringar från tanken som satt i vinkeln på tankanslutningen. Så även fast det var rent i tanken, slangarna såg bra ut osv så satt de avlagringarna och gömde sig osynligt och stoppade flödet till och från. Det löste sig med lite tryckluft så fungerade den som den ska.