Kapa 3 tums kammar

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
En bekant har en Boondocker 3900DS -18 och den har 75 mm kammar han åker en hel del led så han funderar nu på att kapa ner kammarna till 65 mm eller nått i den stilen hur mycket gör det på led egenskaperna det är väl främst att den kan upplevas vinglig på hård led när kammarna viker sig han vill komma bort från och sen gör det inget om kylningen skulle bli lite bättre heller med lägre kammar också men där gissar jag att skillnaden är liten. Är det nån som kapat matta som kan dela med sig av erfarenheten och även hur den upplevs i lössnö efter kapningen.
 

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
73
8
8
56
Norrbotten
Har faktiskt funderat på samma sak istället för att byta matta på min Boondocker 3700 som har 64mm kammar,
har läst på div forum att många på andra sidan pölen har kapat mattorna med lyckade resultat.
Det tar bara emot lite grann då min matta inte ens har 200 gubbkörda mil och är nästintill i nyskick. Men men..vad gör man inte
Funderar på att skala bort en 10-14 mm på höjden.
 

Attachments

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
73
8
8
56
Norrbotten
Jo just på hårt före och led är såna där mattor hopplösa.
Ska jag vara helt ärlig så köper man ju egentligen inte en Boondocker för att köra led, jag skulle egentligen haft en Xterrain men nu när jag inte köpte nytt så fick tillgång och pris avgöra och just BD3700 är ju inte såå långt ifrån en Xterrain med 51mm matta.
 
Last edited:

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Åkte drygt 30 mil led i helgen med min Boondocker 3900ds det funkar men finns naurligtvis bättre maskiner han jag åkte med körde xterrain 3700 600r 51mm kammar och visst den går bättre på led men är helt klart mycket sämre bredvid leden.
 

E.Gson

Medlem
25 nov 2014
27
5
3
Dalarna
Har faktiskt funderat på samma sak istället för att byta matta på min Boondocker 3700 som har 64mm kammar,
har läst på div forum att många på andra sidan pölen har kapat mattorna med lyckade resultat.
Det tar bara emot lite grann då min matta inte ens har 200 gubbkörda mil och är nästintill i nyskick. Men men..vad gör man inte
Funderar på att skala bort en 10-14 mm på höjden.
Jag tycker du gör dig en otjänst om du kapar den där mattan-3700 som du har har en matta med 2.86" delning byggd med det lite äldre "Challenger extreme" mönstret som är i min mening en av de bästa allround mattorna man kan ha!
Jämfört med mattan jag har på min 3900 som också är en 64mm men med 3.5" delning, den är mycket sämre än mattan du har då min är väldigt ömtålig och går betydligt sämre i "nordisk" snö. Funkar bra i Kanadensisk snö men slirar och driver allmänt dåligt samt håller dåligt på våra svenska leder...

Behåll den du har och gasa mer är mitt råd :)
 
Reactions: Lindgren - BD