Kabelfrågor

Hekaman69

Medlem
12 nov 2019
6
0
1
54
Sverige
Hej

Nån som har koll på vilken kabel som är vilken till tumvärmare polaris 2022. Tre trådar, brun, orange, vit. Tänker att en är lågvärme, en högvärme och en jord.

Hur är det med säkerhetsbrytaren i gasblocket. Bara att koppla ihop blå och röd för att koppla förbi den?

Monterar fingergas och ingen säkerhetsbrytare på den.

Tack på förhand.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Vilka kablar som ger vad i värmehandtagen vet jag inte men mät fram jorden och chansa koppla in ev pirat värmare utan att löda fast kablarna fullt ut så du kan shifta om brytaren går fel väg. De är samma 12v ström ur bägge kablarna ivf för de är olika slingor i org och ris värmetejp som ex.Jag satt dit RSI värmare nu inför säsången och stöp i samma problem så jag chansade löda fast och såklart blev tvärtom. Men jag orkade inte ändra för man lär sig fort i vilket läge knappen ger mest värme. Lustigt nog gjorde kompisaren samma tabbe på sin Acrtic cat m8000 men han skiter också i att man får kör low läget för att få full värme.
Gashängsbrytaren lär va lika krånglig att koppla ur som på tidigare årsmodeller.
Jag har bara koll upp till 18 modeller och där måste man endera sätta in motstånd mellan kablarna för att den ska funka eller trycka in piggen i gashängsbrytaren som sitter i gasblocket.Man kan plocka isär brytaren och limma fast piggen i intryckt läge. Jag har min gashängsbrytare uttagen ur gasblocket och monterad under huven. Fjäderbelastade piggen i microbrytaren låste jag med straps utvändigt men de är rätt klatrigt att få fast piigen ordentlig med straps. På andra pro rmk har jag satt dit motstånd vilket är mer säkert. På äldre pro rmk kör man med 6,7kohms motstånd vet ej hur de är på 850 men gissar på samma.
Du får garanterat säkrare svar på motstånd snart av typ Asker mf snubbar.
 

Hekaman69

Medlem
12 nov 2019
6
0
1
54
Sverige
Tack för svar.

Det är två trådar till fingergasens värmare.

För att få både hög eller låg till den så tänker jag att jag kopplar både orange och vit till ena kabeln och brun till den andra. Eller tar strömmen en annan väg då?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Tack för svar.

Det är två trådar till fingergasens värmare.

För att få både hög eller låg till den så tänker jag att jag kopplar både orange och vit till ena kabeln och brun till den andra. Eller tar strömmen en annan väg då?
Ja om du kopplar in båda kablerna så får du samma värme i både låg och hög läget.Om du vill ha lite lägre värme i låga läget på knappen så måste du sätta in motstånd på den kabeln. Bägge kabblarna ut från skotern är 12v värmen i handtagen är två olika slingor som då ger olika värme.