Körtips Yamaha RS Viking

Whippet

Ny medlem
3 jan 2026
3
0
1
54
Hässelby
Hej alla
Har köpt en Viking årsmodell 2010, och inser att den erfarenheten jag har av skoter för 30 år sedan inte är till någon nytta. Betrakta mig som helt grön :)
Kan snart inte räkna gångerna jag kört fast i all nysnö som kommit.Den är primärt tänkt att frakta saker till och från stugan, men även att kunna ta sig upp på fjället med familjen, men även att kunna hjälpa till att sladda leder i samfälligheten
Är det bäst att helt och hållet hålla sig till väl packade leder, eller går den att köra även i lösare snö? Tips på körsätt, körställning tas tacksamt emot
Tycker det har gått så långt att jag hellre tar skidorna eller bilen för att slippa be om hjälp att komma loss
Tack på förhand

lindless

Prospect sledder
11 apr 2018
64
9
8
Stockholm
Nu vet jag inte riktigt vad du gör, men rent generellt så är ju kanske inte en Viking den optimala skotern för att åka i lösare snö, måste du promt göra det så ta far och stanna absolut inte om du inte måste, dvs behåll momentum.
Det är ju primärt en skoter som är till för att åka på packade leder..
Bör ju gå sladda befintliga leder också, rekommenderat är väl först göra något spår i nysnön (Beroende på mängd) och sen sladda.

Reactions: mas

Whippet

Ny medlem
3 jan 2026
3
0
1
54
Hässelby
Kallstart.
En nybörjarfråga till, den har startat snällt fram till idag när det har varit minus 5 till 10. Idag är den minus 15 och den bråkar. Motorn startade först, gick på tomgång någon minut, och la av. Startmotorn snurrar på så jag tror inte batteriet är slut, men den kommer inte i gång.
Är det något jag kan göra för att få igång den.
Har i alla fall satt i batteriladdare.
Den bor utomhus, ska tilläggas

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.971
907
113
Kramfors
De kan va för dålig amp i batteriet för då tar startmotorn den mesta steten så tändningen eller snarare bränslepumpen ger för lågt tryck. De gäller att ha ett agm batteri av bästa tränkbara märke på alla fyrttaktare åtminstone som startas utomhus. De klart bästa och som monteras på i stort sett alla märkes skotrar och hojtillverkare är Yousha AGM. De ger klart bäst starström i kyla (CCA) och håller längst i tid/år.Prova starta den med både fulladdat och startkablar från bilbatteri för de simulerar ett Nytt batteri.