Körställning XR 440

volvo

Välkänd medlem
1 jan 2000
144
0
6
Lule
Har vart ute idag och tagit premiärturen me skotern men jag tycker att den känns skum.

Det går absolut inte att sitta o köra för stången är ju riktigt långt fram.
Ska man stå så är styret lite för lågt.

Dynan är sjukt mjuk dessutom. Är det nån här som lagt i nån typ av hårdare skum i dynan eller har ni nå bra tips.

Funderar på om man ska bygga sig en justerbar styrhöjjare på 10cm hög och flytta bak den kanske 2cm. Då borde körställningen bli riktigt bra tro jag.

Hur har ni andra gjort eller är det jag som är för kort för maskinen?:bawling:

Mvh/Peter

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Till att börja med.

Skotern är inte byggd för att sitta ner och köra.
Mjuk dyna kan du ju råda bot på genom att lägga i något material som styvar upp den lite.

R

Robin

Är det en 04 eller 03a vi talar om?

Har själv en 04, orginal höjjare med rakt styre och lilla tanken.
kring 180-185 och för mig är körställningen perfekt.
Funkar hur bra som helst att sitta och köra efter leden, dock sitter man på kanten av dynan, skulle nog inte alls stoppa dynan med något hårdare material då det då absolut inte skulle kunna gå att köra sittandes utan att hoppa upp och ner på dynan med en ihop pressad rygg som resultat.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jag åker Pro X 440 -03, med styrhöjare och crosstyre.
Sittandes så kan du inte sitta mitt på dynan, åtminstone inte jag.
Men sitter man lite på kanten så är det perfekt.
Stående är gudomligt och maskinerna är ju byggda för detta..

Ang mjuk dyna, gör som Pyrro sa, öppna upp och lägg in två lager liggunderlag så kommer den bli hårdare.

volvo

Välkänd medlem
1 jan 2000
144
0
6
Lule
Pyrro: Nä det vet jag. Funderade på om man skulle göra det faktiskt.

Robin: En -04 är det. Jag har båda tankarna men för tillfället så sitter den stora på nu och man får stå rätt så bredbent. Känns som att man har en lastpall mellan knäna. Är 1,70cm och jag får sitta på kanten som ni säger.

Kryckan: Ska nog ta och bygga mig en raiser samt montera lilla tanken. Då kanske den blir skönare vid stående körning.

Kompisen hade en ProX 440 -03 men på den kändes det inte som att styret var så långt fram som på min eller var jag bara trött när jag provade den?

Tack för svaren.
Mvh/Peter

Tommy E

Välkänd medlem
2 dec 2004
156
0
6
Burträsk
nu vet jag inte hur det är mellan pro x 03 och pro xr 04. men Mellan pro xr och pro x2 (04) så sitter styret längre fram på pro xr efter som att det är en crossmaskin så den är ju byggd för stående körning. Pro x2 är ju en så kallad ledpiskare och är byggd för lite mer sittande åkning än xr. Så styret sitter lite längre bak på den och den har samtidigt lägre dyna. Så det är inte omöjligt att styret är längre fram på din maskin.

R

Robin

Körställningen är en hel del längre fram på prox xr 440 -04 än alla andra pro x, x2, xr 800 och xr 440-03 modeller.

Om du har stora tanken på den så förstår jag att du har svårt för att sitta ner, den flyttar ju bak dynan ca 1dm.

Byt till lilla tanken och vinkla fram höjaren så mkt du kan så bör du ha en perfekt körställning.

volvo

Välkänd medlem
1 jan 2000
144
0
6
Lule
Jag köpte en orginal höjjare av kompisen från hans renegade -05 och nu vart det riktigt bra faktiskt.

Tack för alla bra svar grabbar. Nu har man förstått lite mer om maskinen.

Som sagt, ska nog mont lilla tanken så borde det funka klockrent:hello: