Körkort vs. Förarbevis?

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Vad är de nya reglerna då? Vad jag har läst så är det väl bara att det blir 2 olika förarbevis för fyrhjuling och snöskoter eller?

Förresten. Hur är det med förarbeviset, får man ta de det året man fyller 16 eller är det När man har fyllt 16? Har läst lite olika om det där.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Vad är de nya reglerna då? Vad jag har läst så är det väl bara att det blir 2 olika förarbevis för fyrhjuling och snöskoter eller?

Förresten. Hur är det med förarbeviset, får man ta de det året man fyller 16 eller är det När man har fyllt 16? Har läst lite olika om det där.

Jag tog (skrev, gjorde provet) när jag var 15år och 4månader gamal.
Dock hade vi fått dispans då de ingick i min skolutbildning (Toppen eller hur :D).

Dock fick vi inte kortet utskrivet fören dagen vi fyllde 16år, men alla papper och sånt var klara!

Men annars är det Fylda 16år som gäller.

Mvh

Ewil twin

Medlem
27 nov 2007
42
0
1
avesta
Krävs förarbevis för att få köra terrängskoter?

Vägverket har den senaste tiden fått många förfrågningar om vad som gäller för att få köra terrängskoter, varför vi vill meddela följande.
Terrängskoter får endast köras av den som har förarbevis för terrängskoter (enligt 2 kap. 3 § körkortslagen). Dock är det så att om du har ett körkort eller traktorkort som är utfärdat före den 1 januari 2000 har du rätt att köra terrängskoter även om du inte innehar förarbevis för det. Detta undantag gäller eftersom det var den 1 januari 2000 som den nya lagen om förarbevis för moped klass 1 och terrängskoter (1999:877) trädde ikraft.
Men har ditt körkort eller traktorkort blivit återkallat efter den 1 januari 2000 har den rätten upphört att gälla. Det gäller oavsett av vilken anledning ditt körkort har blivit återkallat och oavsett hur kort eller lång återkallelsetid det varit fråga om.
Har du ett körkort eller traktorkort som är utfärdat efter den 1 januari 2000 krävs alltså att du har förarbevis för terrängskoter om du vill köra ett sådant fordon. Det enda undantag som finns är om det är fråga om körning inom turistnäringen och du ingår i en grupp om högst tio personer under ledning av en person som innehar förarbevis för terrängskoter (enligt 8 kap. 9a § punkten 2 körkortsförordningen).
Utdrag ur körkortsförordningen 9a § punkten 2.
2. Om körningen sker inom turistnäringen i en grupp om högst tio personer som innehar körkort eller traktorkort under ledning av en person som innehar förarbevis för terrängskoter längs en sträcka som bestämts av denne före färden. Förordning (1999:922).

Karin Michaelsson Utredare sektion Körkort Vägverket

fy... va r uttet då måste jag fixa ett förarbevis
hittade denna på en skoterklubbs forum

Last edited:

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
jag kommer ihåg när jag tog förarbevis för snöskoter, satan va mkt lättare de va o ta de jämfört med körkort för bil..
kosta mkt mindre och gick lättare o smidigare :)
sen va ju "uppkörningen" bara som lite lek x)