Köra med 583rave eller 670ho?

jonkeroret

Medlem
1 jan 2000
36
0
1
Kalix Swe
Jag har ett litet problem!
Det är nämligen så att jag har köpt mig en cobra enduro -96 ,i den sitter det en 583 rave motor. Nu är det så att jag har en 670ho motor från -99 som jag funderar på att montera i skotern i stället!
Jag anser att en skoter med 670 bör åka ifrån en skoter med 583 eller, det är ju i varje fall mer kubik och hk?
Är det värt allt jobb till o byta till 670ho?

 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Hur funkar det med 670 i 36:an?
Har själv en likadan, funderar mellan 583/643/670.
Har du bytt matta, höjt boggie?
Vilka variatorer kör du med osv.
Skriv lite vad du var tvungen att göra för moddifieringar för att det skulle funka.
Ses på spåret eller hörs här.
 

jonkeroret

Medlem
1 jan 2000
36
0
1
Kalix Swe
Jo det funkade finfint tyckte jag! Har allitd haft fundering på att hitta en nyare skoter och flytta över motorn till!
Jag har nu bytt motor och satt i en 583a i gammel gls!
Jag köpte skotern med motor och 32mm 345cm matta!
Det som jag vet för att få gls (det jag sett då jag bytte motor) är att man fått göra plats för oljepumpen genom att skära sönder motorplattan litegrand! Sedan för att få 32mm matta i glsn så är boggien höjd! Jag har kvar glsn några veckor till sedan så skickar jag iväg den! Om du vill ha några bilder på den så kan jag foto efter önskemål!
Körde med 99ans variatorer... gick bra! Nu åker jag med 96ans variatorer... har inte hunnit testa ännu, ingen snö *snyft*
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Tjena, jo det vore riktigt intressant.
Fota så mycket du årkar och hinner:) är som sagt i moddar tagen. Motorutrymme, variatorer, boggie osv:)
Personligen kan jag inte skiljas från min GLS. Har haft GLS sedan första skotern och den har liksom vuxit fast. Sedan är det ju inte fel att den är billig att äga.
Tacksam för alla bilder som du får fram.
Hörs här eller ses i spåret.